Handelsoorlog

Biden verklaart Chinese auto’s de oorlog

President Joe Biden.© reuters

Importtarieven van meer dan honderd procent moeten Chinese elektrische auto’s van de Amerikaanse markt weren. Ze dreigen ook de doorbraak van de elektrische wagen in de VS te vertragen en president Bidens klimaatplannen te doorkruisen.

Wim Winckelmans

De Amerikaanse president Joe Biden heeft zoals verwacht een nieuw pakket aan importtarieven bekendgemaakt op Chinese goederen. Het pakket treft de ongeveer 18 miljard dollar aan huidige jaarlijkse import uit China en volgt op een evaluatie van de bestaande tariefheffingen, die nog zijn ingevoerd door voormalig president Donald Trump.

De importtarieven voor elektrische auto’s die vanuit China in de Verenigde Staten worden ingevoerd, stijgen van 27,5 naar 102,5 procent. De importtarieven voor batterijen, onderdelen en sommige zeldzame metalen stijgen naar 25 procent. Het tarief voor de import van staal of aluminium belandt op 25 procent, voor zonnecellen en halfgeleiders wordt het importtarief verdubbeld tot 50 procent.

Het merendeel van die heffingen, goed voor ongeveer 300 miljard dollar, is bevestigd. Biden schroeft het agressieve handelsbeleid van zijn voorganger Trump dus niet terug. Zijn administratie verzekert wel dat de nieuwe maatregelen beter gefocust zijn dan die van zijn voorganger.

Lael Brainard, de economische adviseur van het Witte Huis, zei dat de maatregelen bedoeld zijn om te vermijden dat de “historische investeringen in banen, die zijn aangewakkerd door president Bidens beleid, worden ondermijnd door een vloed van oneerlijk laag geprijsde export uit China”.

Elektrische auto duurder

Biden trekt de importtarieven vooral op voor sleutelindustrieën zoals computerchips en groene energie, die hij met zijn beleid wil aanmoedigen. De tariefstijging voor Chinese elektrische auto’s is veruit de hoogste in het pakket.

Voorlopig importeren de VS weinig elektrische auto’s uit China, de maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat dit zo blijft. De importheffingen op batterijen, een markt die China domineert, kunnen een groter effect hebben. Ze maken elektrische auto’s duurder dan nodig zolang de VS niet in staat zijn om even goedkoop batterijen te bouwen als de Chinezen, waarschuwen Amerikaanse autobouwers. Ze doorkruisen daardoor ook Bidens klimaatplannen.

Daarnaast komen er heffingen op de invoer van goederen waar de VS tijdens de coronacrisis een tekort aan vaststelde, zoals maskers, rubberen handschoenen, spuiten en naalden. En voor goederen waar de VS vrezen voor hun cyberveiligheid, zoals bij havenkranen van Chinese makelij.

Het is nu de vraag hoe China zal antwoorden op de nieuwe maatregelen. Bijkomende tarieven riskeren niet alleen de inflatie in de VS aan te wakkeren, maar kunnen ook een Chinees antwoord uitlokken. Voorlopig liet het land alleen verstaan dat het “alle noodzakelijke maatregelen” zal nemen om zijn legitieme rechten en belangen veilig te stellen.

“Economische dwang”

Amerikaanse ambtenaren vertelden aan de Financial Times dat het niet de bedoeling is om de Chinese ontwikkeling te ondermijnen, maar China produceert veel meer goederen “dan een plausibele schatting van de wereldvraag zou verantwoorden”. Dat ondergraaft de Amerikaanse pogingen om een eigen productiecapaciteit uit te bouwen en maakt de rest van de wereld “meer kwetsbaar voor economische dwang”.

De maatregelen zijn niet los te zien van de verkiezingen van november, waarbij zowel Biden als concurrent Trump zich hard wil opstellen tegen Chinese import. Brainard wees erop dat de “unfaire praktijken” van China Amerikanen, onder meer in de staten Michigan en Pennsylvania, hebben geschaad. Niet toevallig zijn dat twee strijdstaten waar geen van beide presidentskandidaten een duidelijke meerderheid hebben.

Het is ook uitkijken naar de Europese reactie. De Europese Commissie heeft al enkele maanden een onderzoek lopen naar de import van Chinese elektrische auto’s. Een besluit, en mogelijke importheffingen, worden in de komende maanden verwacht.