Luister naar

Drie mille voor een al betaalde vlucht

Nieuws
Je boekt een retourticket, mist je heenvlucht, maar je wilt wel mee op de terugvlucht? Dat kan bij KLM in de papieren lopen. De Consumentenbond stapt naar de rechter als de luchtvaartmaatschappij hier niet mee stopt.
Elsbeth Stoker redactie vk
dinsdag 11 december 2018 om 03:00
Als je onverhoopt geen heenreis met KLM maakt, maar op de terugweg gebruik wilt maken van de geboekte terugvlucht, rekent KLM een ‘vergoeding’ variërend van 125 euro tot 3000 euro.
Als je onverhoopt geen heenreis met KLM maakt, maar op de terugweg gebruik wilt maken van de geboekte terugvlucht, rekent KLM een ‘vergoeding’ variërend van 125 euro tot 3000 euro. anp / Lex van Lieshout

Schiphol

‘Ik moest 250 euro extra betalen om op mijn eigen, reeds betaalde, stoel in het vliegtuig te zitten’, zegt Ed Bleijenberg (54). ‘Dat voelde heel raar.’

‘Ik logde twee dagen voor mijn vlucht in op de KLM-website en zag opeens dat mijn vlucht was verdwenen’, voegt Hans Kloppenburg (75) toe. ‘Ik dacht: ik bel de klantenservice wel even om het op te lossen. Maar de dame aan de telefoon zei: nee, het staat in de algemene voorwaarden. Ik was mijn terugvlucht kwijt omdat ik door omstandigheden geen gebruik had gemaakt van mijn heenvlucht. Ik sloeg steil achterover van verbazing. De telefonist van KLM kon mij de logica hierachter niet uitleggen. Ze klonk wel alsof ze het ook vervelend vond.’

Maandag werd bekend dat de Con­sumentenbond een gang naar de rechter overweegt als luchtvaartmaatschappij KLM niet snel stopt met haar zogenoemde no-showbeleid. Reizigers die hun heenvlucht missen, maar nog wel gebruik willen maken van de geboekte en al betaalde terugvlucht, moeten soms hoge bedragen betalen als ‘vergoeding’, of opnieuw een ticket kopen voor een hoger bedrag.

Twee weken geleden sommeerde de belangenorganisatie de luchtvaartmaatschappij per brief om hiermee te stoppen. Als KLM woensdag niet gereageerd heeft, gaat de Consumentenbond naar de rechter.

uitzonderingen

Volgens de Consumentenbond heeft KLM een van de nadeligste no-showregelingen voor de passagiers. ‘Er zijn ook luchtvaartmaatschappijen die uitzonderingen maken als je bijvoorbeeld 24 uur van tevoren meldt dat je door overmacht niet kan vliegen’, zegt een woordvoerder. ‘KLM kent die regeling niet. Het komt voor dat als je op de terugweg wel gebruik wilt maken van de geboekte terugvlucht, het ticket twee tot drie keer zo duur wordt.’ De KLM rekent in zulke gevallen een ‘vergoeding’ variërend van 125 euro tot 3000 euro, de hoogte is afhankelijk van de vliegduur en het type ticket.

Zo wilde Ed Bleijenberg afgelopen maart gaan skiën in Innsbruck. Hij zou samen met zijn gezin naar München vliegen, daar zouden ze in een gehuurde auto verder reizen. De ­tickets kostten ruim 100 euro per persoon. Maar wegens een long­ontsteking kon Bleijenberg niet ­vliegen, de rest van de familie ging wel. ‘Mijn vrouw heeft dat aan KLM doorgegeven.’ Enkele dagen later vertrok hij alsnog naar het skigebied. Toen het gezin zich weer in München meldde voor de terugvlucht, mocht Bleijenberg niet inchecken.

‘Het was of 250 euro betalen of niet mee. De baliemedewerker beweerde dat heel stellig. Op de vraag waarom, was het antwoord: dat zijn de regels.’ Hij kreeg precies dezelfde stoel die hij oorspronkelijk had geboekt. ‘Ik zat gewoon naast mijn familie, het was de enige stoel die anders vrij was geweest in het vliegtuig.’

Volgens KLM staat dit ‘duidelijk in de voorwaarden’. ‘Wanneer de passagier een andere reisvolgorde verkiest dan die hij heeft gekocht, is dat in strijd met de algemene vervoersovereenkomst en moet daar de no-showvergoeding voor betaald worden’, aldus een woordvoerder.

balans

Wat de Consumentenbond betreft bewijst dit beleid dat de balans tussen de rechten en plichten van de passagier en die van de luchtvaartmaatschappijen zoek is. KLM is niet de enige maatschappij die extra kosten rekent als reizigers bij hun heenreis niet komen opdagen.

Vrijwel alle grote maatschappijen hebben een no-showclausule in hun voorwaarden opgenomen. Dat geldt voor vluchten waarbij overgestapt moet worden, maar ook voor retourvluchten. Alleen budgetmaatschappijen hanteren vaak een ander beleid. Daar is elke vlucht een aparte, enkele reis.

Op Europees niveau proberen consumentenorganisaties dit onderwerp al langer aan te kaarten. Afgelopen jaren zijn er volgens de Consumentenbond met succes rechtszaken gevoerd, onder meer tegen Austrian Airlines, Lufthansa en British Airlines. In België loopt een rechtszaak tegen KLM en Air France. De uitspraak wordt begin 2019 verwacht.

Ook in andere Europese landen sommeren consumentenorganisaties deze week luchtvaartmaatschappijen om hun beleid aan te passen. ‘We kaarten dit probleem gezamenlijk aan, want we willen voorkomen dat een consumentenorganisatie in één land een zaak wint en dat de luchtvaartmaatschappij alleen in dat land haar beleid aanpast’, aldus de woordvoerder.

‘Er is nog iets wat me verbaasde’, zegt Hans Kloppenburg, die geregeld heen en weer reist tussen Nederland en zijn tweede huis in Frankrijk. Hij koos ervoor om geen nieuw KLM-­ticket te kopen, maar om een paar dagen later een goedkopere easyJet-vlucht terug te nemen. ‘Een kennis attendeerde me erop dat ik in zo’n geval wel de betaalde luchthaven­belasting terug kan vragen van KLM. Dat heeft de KLM me nooit aangeboden. Ik heb het teruggevraagd, en 34 euro gekregen. Dat was een pleistertje op de wonde.’ <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Kees en Dries Vahl.

Dankzij aardwarmte zijn de komkommers van de gebroeders Vahl extra groen

De komkommers en paprika’s van Tuinderij gebroeders Vahl worden verwarmd met ‘gratis’ energie uit een diepe aardlaag. Heel rendabel is dat nog niet, maar het tij lijkt nu te keren.

ING verwacht dat de huizenprijzen dit voorjaar snel stijgen.

ING: huizenprijs gaat snel record van 2022 breken

De gemiddelde huizenprijs in Nederland stijgt komende maanden tot boven het record van juli 2022, verwacht ING.

Zelf kersen plukken in de Betuwe. Deze vrouwen uit de regio Den Haag plukken in Wadenoijen.

Kersentelers mogen voor negende keer 'eenmalig' niet toegelaten bestrijdingsmiddel gebruiken

Nederlandse kersentelers mogen hun fruit dit jaar opnieuw bespuiten met twee niet toegelaten bestrijdingsmiddelen, ondanks een negatief advies van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

‘De Nederlandse consument is eraan gewend geraakt om online met één druk op de knop iets te kunnen kopen.’

Kopers kunnen bij Marktplaats straks direct product aanschaffen, zonder contact met verkoper

Onderhandelen over een product is straks niet meer nodig op Marktplaats. De site komt met een nieuwe functie waarmee kopers zonder contact met de verkoper een artikel kunnen aanschaffen.

Een bezorger van flitsbezorgdienst Getir in Amsterdam. Na Gorillas en Zapp vertrekt ook deze dienst uit Nederland.

Na Zapp en Gorillas verlaat ook flitsbezorger Getir ons land. Is dit het einde van flitsbezorging?

Flitsbezorgers kwamen tijdens de pandemie razendsnel op, maar gaan nu ook net zo snel ten onder. Maandag werd bekend dat ook Getir zich terugtrekt uit Nederland. Komt daarmee een einde aan razendsnelle bezorgdiensten?

Niet alleen de verkoop valt tegen, de productie van wijn is vorig jaar ook teruggevallen.

Zwaar wijnjaar: tegenvallende oogsten door extreem weer, consument afgeschrikt door hoge prijs

Er is in 27 jaar niet zo weinig wijn gedronken als vorig jaar. Wereldwijd ging er 221 miljoen hectoliter doorheen. De prijzen zijn flink gestegen en in veel wijnlanden viel de oogst tegen.