donderdag 24 januari 2019 - Meer sporten
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Leo Francis/Red Bull Content Pool

WK Rally

IJskonijn Ott Tänak (31) lijkt grote concurrent van Thierry Neuville te worden

Van de Titanic tot titelkandidaat

Na een crash in een meer in de rally van Mexico 2015 werd hij nog spottend ‘Ott Titanic’ genoemd, maar nu lijkt hij dé grote concurrent van onze Thierry Neuville te worden. Neen, niet wereldkampioen Sébastien Ogier, maar wel de Est Ott Tänak (31) – vorig jaar derde in het WK – wordt na één topjaar bij Toyota naar voren geschoven als de grote titelkandidaat. In Monte Carlo begint hij vanaf dit weekend aan zijn grote doel.

Na je indrukwekkende tweede seizoenshelft van 2018 ben je voor vele kenners de grote titelfavoriet. Ben je het daar mee eens?

Ott Tänak: “Eigenlijk kan het me weinig schelen wat de mensen denken. Maar het klopt dat we een van de kanshebbers op de titel zijn. Nu ik één jaar ervaring met de Yaris heb (Tänak verhuisde begin 2018 van Ford naar Toyota, nvdr.) zou ik sterk voor de dag moeten kunnen komen. Ik sta in ieder geval meer ontspannen aan de start dan vorig seizoen en heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat we vooraan zullen meedraaien. Maar zolang er geen meter gereden is, is het nog een beetje koffiedik kijken.”

 AFP

Toen je vorig jaar naar Toyota trok, was dat om van je status van tweede rijder bij Ford af te geraken. Had je verwacht zo snel de status van kopman te kunnen claimen?

“Eerlijk? Het maakte me geen barst uit of ik bij Toyota nummer één, twee of drie zou zijn. Ik wou gewoon kunnen strijden om de zege. Toen dat ook lukte, was dat een opluchting. Dat moet ik wel toegeven. Als je van team verandert, is dat toch altijd een stap in het onbekende. Zeker in mijn geval, na zes jaar Ford was ik nog nooit eerder van renstal veranderd. Gelukkig vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats.”

Jouw Toyota Yaris was de beste auto van de tweede helft van 2018. Sommigen van je tegenstanders vrezen al dat jullie dit jaar zullen domineren en er weinig spanning zal zijn.

“Dat zou niet slecht zijn, toch?”

HBvL

Komt de zwaarste tegenstand dan niet van binnen je eigen team?

“Ho, zo makkelijk wordt het niet, hoor. We hebben nog wat marge om de wagen verder te laten evolueren, maar de concurrentie heeft dat ook. Het is niet omdat je vandaag de beste bent dat dat morgen ook nog het geval zal zijn. We mogen in elk geval nooit ophouden om hard aan de auto te blijven werken. Daarvoor zijn de verschillen tussen de bolides te klein.”

 Photo News

Wie beschouw je dan wel als je grootste tegenstander?

“Sébastien Ogier.”

Zelfs nu hij voor Citroën rijdt? Dat team finishte al twee jaar als op een na laatste.

“Wacht maar af. Het zou me niet verwonderen mocht Citroën heel sterk uit de hoek komen. In het verleden hebben ze daar al bewezen dat ze het kunnen. Nu ze op de inbreng van Ogier kunnen rekenen, geraken ze misschien weer op hun oude niveau. In dat geval zullen ze heel moeilijk te kloppen zijn.”

En wat denk je van Neuville?
“Thierry Neuville? Dat wordt meer van hetzelfde, zeker” Ott Tänak Toyota Gazoo Racing

“Dat wordt meer van hetzelfde zeker? Hij komt in ieder geval nog steeds met een Hyundai aan de start, ik weet dus welk vlees ik daar in kuip heb.”

BELGAONTHESPOT

Thierry Neuville

“Snelste wagen hoeft nu nog niet”

Thierry Neuville is de nipte nederlaag tegen Ogier van vorig seizoen al vergeten. En neen, het heeft zijn zelfvertrouwen niet aangetast. “Wie denkt dat het vorig jaar of nooit was voor mij, heeft het verkeerd voor. Ik ben al vier keer vicewereldkampioen geworden, dat gebeurt niet zomaar.”

En dus ziet de Oostkantonner in 2019 een nieuwe kans. Neuville hoopt dat zijn Hyundai dit seizoen sterker voor de dag zal komen dan eind vorig jaar, maar dat hoeft nog niet voor meteen te zijn. “Monte Carlo, Zweden, Mexico: de eerste drie rally’s zijn heel specifieke wedstrijden. Je hoeft er niet over de snelste wagen te beschikken om te kunnen winnen. Zeker dit weekend in Monte Carlo is dat het geval. Het zal nooit mijn favoriete race worden, daarvoor vind ik het een beetje te veel een loterij. De omstandigheden veranderen voortdurend. Eén verkeerde bandenkeuze, één onverwachte ijsplek, en alles is om zeep. Je wedstrijd kunnen indelen, traag gaan waar het moet, dat is hier van veel groter belang dan pure snelheid. Als we daar in slagen en het zit ons een beetje mee, dan moeten we om een podiumplaats kunnen strijden.”(gve)

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws