Direct naar artikelinhoud
TV-kijken

Sven Gatz wil reclame doorspoelen verbieden

Minister van Media Sven Gatz (Open Vld).Beeld Tim Dirven

Als de tv-zenders en distributeurs geen oplossing vinden voor het uitgesteld kijken, wil minister van Media Sven Gatz (Open Vld) ingrijpen en het doorspoelen van reclame verbieden. Telenet is alvast tegen.

en

In februari gebeurde 26 procent van het televisie kijken uitgesteld. Niet meer dan vorig jaar, maar het hoge percentage baart de commerciële tv-zenders nog steeds zorgen. Wie hun programma's uitgesteld bekijkt, zapt doorgaans ook de reclame door. En daardoor missen zij reclame-inkomsten.

De tv-zenders en distributeurs als Telenet en Proximus praten sinds vorig jaar over een oplossing hiervoor, maar witte rook is nog niet in zicht. "De gesprekken lopen nog", valt te horen. Minister van Media Sven Gatz, die in San Francisco is en er onder meer Netflix en Google bezocht, zegt dat hij kijkt hoe hij de gesprekken vlot kan trekken. Maar als dat niet lukt, wil hij zelf ingrijpen en via een decreet vastleggen dat je reclame niet meer kan doorspoelen.

‘Ik begrijp dat de kijker zijn programma’s liefst zonder reclame ziet, maar zonder reclame zijn ze er binnen vijf jaar niet meer’
Sven Gatz (Open Vld), minister van Media

"Ik begrijp dat de kijker zijn favoriete programma's liefst zonder reclame ziet, maar dat gaat gewoon niet. Zonder reclame zijn die programma's er binnen vijf jaar niet meer. Als de zenders en de distributeurs er onder elkaar niet uit raken, zal ik die niet-doorspoelbare reclame via decretale weg op leggen. We zijn nu aan het bekijken dat je ook bij uitgesteld kijken, weliswaar kortere reclameblokken zou te zien krijgen." 

De kijkers verplicht reclame laten kijken is geen populaire boodschap, en dat beseft Gatz. "Ik weet dat het een boodschap is die noch zenders noch distributeurs graag brengen. Daarom moet misschien de minister van Media het maar doen. Als liberaal grijp ik liever niet decretaal in, maar als het moet om een gezond medialandschap te behouden, zal ik dat doen. Als we dat doen, denk ik dat we weer voor een paar jaar goed zitten."

Medialaan

Als Gatz dit effectief zou doen, zou hij nog verdergaan dan Medialaan (VTM, Q2, CAZ, Vitaya), waar je reclame nu al niet kunt doorspoelen als je programma's opvraagt. De mediagroep staat alvast niet afkerig tegen de oplossing die Gatz voorstelt. "We zijn blij om te vernemen dat de minister het opneemt voor de gehele Vlaamse audiovisuele sector, zodat kijkers ook in de toekomst kunnen blijven genieten van kwaliteitsvolle lokale programma's." Bij SBS Belgium (VIER, VIJF, ZES), waar je reclame tussen de opgevraagde programma's wel nog kan doorspoelen, wou men niet reageren. 

Wie nu programma's opneemt op zijn digicorder, kan sowieso nog de reclameblokken doorspoelen. "Hoogstwaarschijnlijk kun je het ook technisch mogelijk maken dat doorspoelen van reclame dan niet meer kan", zegt Telenet-woordvoerster Isabelle Geeraerts. 

'Reclame doorspoelen onmogelijk maken zou eerder een stap terug zijn'
Isabelle Geeraerts, woordvoerder Telenet

De vraag is of je dat ook wil beperken. Bij Proximus houdt men zich op de vlakte. "We erkennen dat het inkomstenmodel van de zenders onder druk staat, maar voor ons is het belangrijk te houden met de kijkervaring", zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke. Volgens Telenet, de eigenaar van de SBS-zenders, betekent dat dat de kijker reclame wil doorspoelen. "We krijgen daar best veel vragen en klachten over van kijkers die programma's van Medialaan opvragen."

Een mogelijke oplossing die vorig jaar naar voren werd geschoven, was een Spotify-model. De kijker heeft dan de keuze tussen een gratis model, waarbij je verplicht reclame moet kijken, en een betalend abonnement, waarbij je geen tv-reclame krijgt. Of die oplossing nog op tafel ligt, is onduidelijk. Bij Telenet ziet men in ieder geval meer heil in andere oplossingen. 

"Je kunt werken met gepersonaliseerde reclame of met previews (waarbij sommige programma's eerst tegen betaling of op betaalkanalen te zien zijn, red)", zegt Isabelle Geeraerts. "Het is vooral belangrijk dat we toekomstgerichte en duurzame oplossingen opzoeken. Reclame doorspoelen onmogelijk maken zou eerder een stap terug zijn. Sowieso zal de consument ook altijd manieren vinden om dat te omzeilen"