YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
Telenet werkt aan een gratis tool waarmee klanten hun kinderen kunnen beschermen tegen schadelijke inhoud op het internet. De lancering is ten vroegste voor eind dit jaar, zegt woordvoerder Bart Boone. -
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
Zalando gaat misleidende symbolen over de duurzaamheid van de producten op zijn platform verwijderen. Dat doet de webwinkel na een overleg met de Europese Commissie en nationale toezichthouders. -
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
Bestuurders bij Microsoft en OpenAI hebben plannen voor een datacenterproject met een supercomputer om de kunstmatige intelligentie van OpenAI aan te drijven. Dat meldt technieuwssite The Information op basis van ingewijden. Het project zou tot 100 miljard dollar (bijna 93 miljard euro) kunnen kosten. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
-
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
De Europese Commissie gaat onderzoeken of TikTok nieuwe regels heeft overtreden. De app zou te verslavend kunnen zijn, de privacy van minderjarigen onvoldoende beschermen en niet transparant genoeg zijn naar onderzoekers toe. -
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
Tijdens de pandemie ontplofte BeReal in populariteit onder jongeren, maar die hoogdagen lijken achter de rug. Met de Franse app post je foto’s zonder ze te bewerken op gezette tijden. Maar de groei van het aantal gebruikers zou stokken en het bedrijf uit Parijs blijkt op zoek naar vers geld. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen