Direct naar artikelinhoud
Televisie

Eén kiest dit najaar kwaliteit boven kwantiteit

'Over water', later dit najaar te zien, is een van de speerpunten in het zendschema van Eén.Beeld © VRT - Toon Aerts

Dit najaar geen lange lijst nieuwe programma's op Eén. Budgettaire beperkingen en de internationale concurrentie dwingen de zender te kiezen voor minder maar beter. "Ook de Eén-kijker zapt tegenwoordig genadeloos weg wanneer een programma een bepaald niveau niet haalt."

Nog niet zo heel lang geleden probeerden zenders elkaar bij de start van elk televisieseizoen de loef af te steken door zoveel mogelijk nieuwe programma's op te lijsten. Van zo'n opbod is bij Eén geen sprake meer. De zender doet het dit najaar met een fictiereeks met internationale allure, een paar nieuwe docureeksen en voor de rest vooral veel gevestigde waarden die hun terugkeer in het zendschema maken.

De grootste naam waar netmanager Olivier Goris mee uit kan pakken, is ongetwijfeld Over water, de fictiereeks die Tom Lenaerts samen met Paul Baeten Gronda schreef. Met de Antwerpse haven als decor en topacteurs als Tom Dewispelaere, Tom Van Dyck, Natali Broods en Ruth Becquart in de hoofdrollen moet Over water ook internationaal potten kunnen breken, denkt Goris. 

Ook Zelfde deur, 20 jaar later is nieuw. Voor dat programma gaat Martin Heylen opnieuw onaangekondigd langs bij de nietsvermoedende slachtoffers waar hij twintig jaar geleden voor zijn rubriek in Man bijt hond met een cameraploeg binnenviel. "Een simpel idee waar ik meteen warm voor liep", vertelt Goris. "Door zijn meest memorabele huisbezoeken nog eens over te doen laat Martin zien hoe grillig een mensenleven verloopt. Bij de ene gebeurt er twintig jaar lang zo goed als niks, een ander ziet zijn leven om de paar jaar op zijn kop gezet worden." 

'Door zijn meest memorabele huisbezoeken nog eens over te doen laat Martin Heylen zien hoe grillig een mensenleven verloopt'
Olivier Goris, netmanager Eén

De veiligheid van het land, nog zo'n nieuwkomer, gunt de kijker een blik achter de schermen van het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken, van waaruit zowat elk groot evenement in ons land in de gaten wordt gehouden. 

In 'Zelfde deur, 20 jaar later' (vanaf 6 september op Eén) doet Martin Heylen zijn meest memorabele huisbezoeken uit 'Man bijt hond' nog eens over.Beeld © Geert Van Hoeymissen

Gewapend

De rest van het schema wordt gevuld met bekende namen. Professor T. komt terug met een nieuw seizoen, net als het tragikomische Zie mij graag. Lieve Blancquaert richt in Last Days de lens van haar camera deze keer op het einde van het leven en hoe daar in verschillende culturen mee wordt omgegaan. 

Ook de makers van Spoed 24/7 kozen een nieuwe invalshoek, zij installeerden voor Kinderziekenhuis 24/7 hun camera's in het Gentse Prinses Elisabeth-ziekenhuis. De klas schakelt onder anderen Wim Lybaert, Dina Tersago en Adil El Arbi als vervangleerkracht in en Tom Waes gaat in een nieuw seizoen van Reizen Waes op zoek naar unieke plekken binnen Europa. Cath Luyten gaat voor Buurman wat doet u nu? dan weer langs bij zes Vlaamse en Nederlandse iconen van het Nederlandse lied terwijl Eric Goens onder anderen Zuhal Demir, Filip Peeters, Piet Huysentruyt en Stefaan Degand laat overvliegen naar Zuid-Afrika voor Die Huis.

Ondanks het beperkte aantal écht nieuwe programma's is dat een line-up waarmee Goris zich gewapend voelt voor het komende najaar. "Het komt er op aan ons moment te kiezen", vertelt hij. "Onder de huidige budgettaire omstandigheden kunnen we gewoon niet altijd en overal vol gas gaan." 

De openbare omroep moet niet alleen nog steeds een besparingstraject tot een goed einde brengen, er wordt ook digitaal geëxperimenteerd. Zoals met de webserie Secrets bijvoorbeeld, waar Goris tevreden op terugkijkt. "Alleen kost ook zo'n reeks geld, dat dus niet meer naar het lineaire tv-schema gaat."

'Vroeger zouden we met beperktere budgetten ook nog geprobeerd hebben een nieuw programma in elkaar te boksen, nu kom je daar als zender niet meer mee weg'
Olivier Goris

En dan is er nog de toenemende internationale concurrentie van Netflix en co. Goris: "Het televisieaanbod is tegenwoordig zo groot dat je enkel met programma's die er bovenuit steken het verschil maakt. Vroeger zouden we met beperktere budgetten ook nog geprobeerd hebben een nieuw programma in elkaar te boksen. Nu kom je daar als zender niet meer mee weg. Hoewel nog steeds het beeld leeft van de honkvaste Eén-kijker, zappen ook onze kijkers tegenwoordig genadeloos weg wanneer een programma een bepaald niveau niet haalt."