Direct naar artikelinhoud
Maya de Bij

Greenpeace zegt sorry voor campagne met Maya de Bij, "behalve aan Studio 100"

In het filmpje prijst Maya de Bij sigaretten aan "in handige kleine doosjes, voor de kleine kinderhandjes".Beeld Greenpeace/Studio 100

Greenpeace wil nu toch zijn excuses aanbieden voor de campagne, waarin de organisatie Maya de Bij sigaretten heeft laten roken. Dat blijkt uit een reactie van Greenpeace op Twitter. 

"We begrijpen de commotie rond deze campagne en willen ons verontschuldigen tegenover eenieder die we ongewild gekwetst hebben", klinkt de reactie die de milieuorganisatie heeft gepost onder een opiniestuk, dat De Morgen via Twitter  verspreidde

Hoewel de milieu-organisatie er gisteren nog op stond dat ze haar excuses niet zou aanbieden, lijkt ze dat nu wel te doen. "Aan mensen die gekwetst zijn door onze campagne, willen we inderdaad onze excuses aanbieden", reageert Greenpeace-woordvoerder Joeri Thys. "Maar tegenover Studio 100 excuseren we ons zeker niet."

Charcuterie

Het filmpje van Greenpeace, waarin Maya de Bij sigaretten voor kinderen promoot, heeft al heel wat ophef veroorzaakt. Met de campagne wil Greenpeace het publiek erop wijzen dat de charcuterieproducten met daarop Studio 100-figuren niet gezond zouden zijn voor kinderen. Maar ook dat de vleesproductie schadelijk is voor het klimaat, zo stelt de organisatie.

Dan lijkt het toch vreemd dat Greenpeace nu zijn excuses aanbiedt, terwijl het net de bedoeling lijkt om te choqueren? "Toch wilden we niemand kwetsen", zegt Thys. "Het was ook niet onze bedoeling om verwerkt vlees op dezelfde lijn te zetten als roken bij kinderen. Maar dankzij onze campagne zijn we eindelijk in gesprek kunnen gaan met directeur Hans Bourlon in De afspraak. Daarvoor zijn we maandenlang genegeerd."

'Het was niet onze bedoeling om verwerkt vlees op dezelfde lijn te zetten als roken bij kinderen'
Joeri ThysGreenpeace-woordvoerder

Bij Studio 100, dat eerder uitdrukkelijk om excuses vroeg, wil directeur Hans Bourlon liever geen verdere commentaar geven op deze zaak. "Dat ze enkel dankzij de campagne aandacht van ons hebben gekregen, klopt ook niet", zegt hij. "We hebben al maanden contact met Greenpeace. Of we ook verdere juridische stappen zullen ondernemen, daar beraden we ons momenteel nog over."