Studie: 43 procent van de Belgen niet overtuigd van veiligheid zelfrijdende auto
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte.
Deloitte ondervroeg voor haar ‘2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study’ in september en oktober van vorig jaar meer dan 25.000 consumenten uit 20 landen om te peilen naar hun voorkeuren over kwesties die een impact hebben op de autosector. In België waren er dat ongeveer 1.250.
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de Belg in zelfrijdende wagens stagneert. 43 procent van de respondenten is er niet van overtuigd dat zelfrijdende auto's veilig zullen zijn. Dit is maar een lichte daling vergeleken met de 50 procent van vorig jaar. Het verschilt wel aanzienlijk van de 69 procent in 2017.
lees verder onder de video:
Geleidelijke aanvaarding
"Zelfrijdende wagens maakten hun intrede 'in de echte wereld' via piloottests en hebben bijgevolg te maken gekregen met uitdagingen uit 'the real world'. Een reeks spraakmakende incidenten hebben bijgedragen aan de stabilisering van het consumentenvertrouwen in de studie van dit jaar. Wellicht zal op langere termijn een tendens waar te nemen zijn in de richting van een geleidelijke aanvaarding", verklaart Eric Desomer, Automotive sector Leader for Deloitte Belgium, de tendens.
Consumentenvertrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat het consumentenvertrouwen in traditionele autofabrikanten die zelfrijdende wagens op de markt brengen, blijft slinken: van 48 procent in 2018 tot 31 procent in 2019. Er is dus meer vertrouwen in spelers die nieuwe technologieën op de markt brengen dan in de traditionele fabrikanten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Neemt TomTom met zelfrijdende auto wel de juiste afslag?
TomTom gaat volledig voor de zelfstandig rijdende auto. Daarmee neemt het bedrijf een grote gok, want die markt wordt nu beheerst door grote, zeer kapitaalkrachtige concurrenten als Here en Google. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
“Laat die zelfrijdende auto maar komen"
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Johan Vancaneghem
censor
Jan Verstrepen
Danny De Corte