© Stefan Koopmans

Het sprookje is nog lang niet uit voor Toverland: volgende grote stap is de bouw van een hotel

Het was een bewogen jaar voor parkdirecteur Caroline Kortooms (58) en haar broer, eigenaar Jean Gelissen (60). Hun attractiepark Toverland in Sevenum werd door de bouw van de twee nieuwe fantasiewerelden Port Laguna en Avalon, met onder meer de achtbaan Fenix, in één klap anderhalf keer zo groot. En ze zijn nog lang niet klaar. “We zijn constant bezig met het realiseren van onze droom: zoveel mogelijk mensen waanzinnig mooie momenten bezorgen”, zegt Kortooms. “We hebben al veel gerealiseerd, maar we willen nog zo veel meer doen.”

Stefan Dölcken

Het verhaal van Toverland mag met recht een sprookje worden genoemd. Wat in 2001 begon met een loods in het buitengebied van Sevenum en een hele hoop ideeën, is inmiddels uitgegroeid tot een attractiepark van ongeveer 30 hectare dat meer dan 800.000 bezoekers per jaar naar Noord-Limburg lokt.

Met 690 oproepkrachten en ruim 100 mensen in vaste dienst is Toverland tegenwoordig een van de grootste werkgevers in de regio. “We zijn inmiddels ook groter dan Limburg of Nederland,” zegt Gelissen. “De helft van onze bezoekers komt uit België en Duitsland. Mensen die anders niet naar Limburg zouden komen. Dat straalt uit naar de hele regio, dat geeft een dynamiek die er anders niet zou zijn. Toen we hier kwamen, was er letterlijk niks.”

Ambitie

Ook na zeventien jaar is de ambitie van broer en zus nog enorm. Wie denkt dat ze het na een investering van 35,5 miljoen euro voor de uitbreiding van het park even voor gezien houden, heeft het grondig mis. Kortooms: “We zien nog zoveel meer voor ons, die wereld van Toverland kan nog veel mooier worden.” Achterover leunen, dat is er niet bij, vult Gelissen aan. “We hebben hier 130 hectare grond, dus we kunnen nog generaties vooruit.”

De volgende grote stap die Kortooms en Gelissen voor ogen hebben, is de bouw van een hotel. “Verblijfsrecreatie wordt steeds belangrijker. Dan kan je mensen nog meer en ook langer het gevoel geven dat wij willen oproepen”, legt Gelissen uit. “Een hotel is ook een attractie. Nu eindigt de Toverland-ervaring nog als we dichtgaan, voor mensen die in zo’n hotel verblijven gaat het uitje ’s avonds gewoon door. En de volgende dag ook, als mensen dat willen.”

Oase

Toverland moet door het hotel in de drukte van alledag nog meer een ‘oase’ worden dan nu al het geval is, zegt Kortooms. “Zie het als een korte vakantie in een magische wereld, waarin je als gezin eindelijk weer eens samen leuke dingen kunt doen. Dat ‘samen’ verliezen we in deze hectische tijden nogal eens uit het oog.”

Wanneer is het zover? Gelissen houdt zich op de vlakte. “We nemen daarover de komende maanden een besluit. Misschien dat er nog een kleine tussenstap komt, maar het hotel wordt echt onze volgende grote investering.”

Die vooruitgang - de recente uitbreidingen en de hotelplannen geven het aan - gaat bij Toverland met “durf en beleid”. Dat past bij een echt familiebedrijf, vinden Kortooms en Gelissen. “Dat we durven te investeren, hebben we laten zien. In 2014 met de Magische Vallei, kosten 17 miljoen euro, en dit jaar weer”, zegt Gelissen. “Het is niet vanzelfsprekend dat een bedrijf van onze grootte zulke bedragen investeert. We doen dat wel op onze manier en op eigen kracht. Dan duurt het maar wat langer, maar het past wel bij wie we zijn en wie we willen blijven. Nu en in de toekomst.”