De NMBS ziet geen mogelijkheid voor experimenten met reizigerstreinen zonder treinbegeleiders, zoals de nieuwe minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés) wil doen. Dat blijkt uit een reactie van de spoorwegmaatschappij op de beleidsnota van de minister.
In zijn beleidsverklaring schrijft de minister dat er experimenten moeten worden uitgevoerd om bepaalde reizigerstreinen op landelijke en voorstedelijke lijnen zonder treinbegeleiders te laten rijden, volgens het systeem van de "one man car".
Dat kan een oplossing zijn voor de moeilijkheden om genoeg personeel te vinden, klinkt het. "Natuurlijk moet erop worden toegezien dat aan de voorwaarden die een veilig verkeer voor zowel de reizigers als het personeel garanderen, is voldaan", aldus de minister.
Essentiële functies
En bij dat laatste wringt voor de NMBS het schoentje. Zolang een aantal "essentiële functies" niet op een andere manier kunnen worden uitgevoerd, zal de inzet van treinbegeleiders "essentieel blijven", zegt het spoorbedrijf in een persbericht.
Daarbij verwijst de NMBS naar het garanderen van een veilig vertrek, het helpen van reizigers die assistentie nodig hebben en het controleren van vervoersbewijzen.
Cruciale rol
CEO Sophie Dutordoir toonde zich eerder ook al geen fan van het idee, omdat treinbegeleiders voor haar een cruciale rol spelen. In 2019 werd het idee technisch en financieel onhaalbaar genoemd. Ook de vakbonden waren tegen.
De NMBS wijst in haar reactie ook op het openbaredienstcontract en het ondernemingsplan 2023-2032, dat de ministerraad heeft goedgekeurd in 2022. Daarin staat dat de aanwezigheid van de treinbegeleiders wordt behouden "voor de volledige duur van het contract".