Volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen
Vergeet het idee dat u weldra met de voeten op het dashboard en ondertussen de smartphone raadplegend naar uw werk zal pendelen. De volledig zelfrijdende auto is écht nog niet voor morgen. Pas ten vroegste tegen 2065 laten we het stuur volledig los, zo meent de Nederlandse automobielvereniging RAI.
Het leek erop dat een rijbewijs al in de relatief nabije toekomst overbodig zou worden. Maar volgens de Nederlandse tegenhanger van onze automobielfederatie Febiac is de volledig autonoom rijdende personenwagen toch nog niet voor de eerste 45 jaar. “We zien vandaag al wel een hoop mooie ontwikkelingen zoals rijstrookondersteuning, noodremfuncties, dodehoekspiegelherkenning en adaptieve cruise controle, waarbij automatisch afstand wordt gehouden”, zegt Floris Liebrand van RAI, de Nederlandse belangenvereniging voor de automobielindustrie. “Samen doen ze het aantal aanrijdingen al aanzienlijk dalen. Maar ondanks al die mooie ontwikkelingen zijn we nog lang niet zover dat we het stuur overal en volledig los kunnen laten.”
Volledig autonoom rijden
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Wat gebeurt er als je op de SOS-knop van je auto drukt? “Dankzij dit systeem zijn er 2.500 minder verkeersdoden per jaar”
Hoe moderner de auto, hoe meer knopjes en functies die bevat. Sinds april 2018 zijn alle nieuwe wagens op de Europese markt verplicht uitgerust met het zogenaamde eCall-noodoproepsysteem. Maar weet jij waar die knop zich bevindt en wat hij exact doet? En wat zijn de gevolgen als je hem indrukt? -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerYvan Lissens
Guy Goethals
Donald Borremans
François Defosse
Steven De Baerdemaeker