Direct naar artikelinhoud
NieuwsVerkeersveiligheid

Veilig Verkeer Nederland wil in gesprek met Uber, Coolblue en Picnic over gevaarlijk rijgedrag

Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil in gesprek met taxidienst Uber, webwinkel Coolblue en boodschappendienst Picnic over het rijgedrag van hun chauffeurs. Bij deze snel groeiende bedrijven moet meer aandacht worden besteed aan verkeersveiligheid, vindt de verkeersorganisatie.

Veilig Verkeer Nederland wil in gesprek met Uber, Coolblue en Picnic over gevaarlijk rijgedrag
Beeld Jiri Buller / de Volkskrant

‘Het zijn jonge bedrijven die erg gefocust zijn op het vergroten van hun marktaandeel. Dat is begrijpelijk, maar ze moeten ook oog hebben voor de verkeersveiligheid’, zegt woordvoerder Rob Stomphorst van VVN. ‘We willen graag met ze in gesprek.’

VVN denkt onder meer aan bewustwordingscampagnes en training voor de chauffeurs. ‘Maar de bedrijven kunnen ook naar hun klanten actief uitstralen dat ze verkeersveiligheid belangrijk vinden’, zegt Stomphorst. ‘Bijvoorbeeld door klanten daarover een folder te geven of een sticker op hun auto’s.’

Omgekieperde busjes

Met boodschappendienst Picnic heeft VVN wel al gesproken. ‘Dat bedrijf is zich bewust van het onderwerp’, aldus Stomphorst. Picnic bedrijf bezorgt met smalle, hoge en wendbare elektrische busjes. Er zijn een aantal incidenten geweest met busjes die omvielen – in Den Haag zelfs al in de eerste bocht voorbij het distributiecentrum. Chauffeurs krijgen extra training hoe ze de wagentjes rechtop kunnen houden. Ook houdt Picnic bij de belading rekening met de wegligging.

Twitter bericht wordt geladen...

‘Bezorghelden’ van Coolblue

Met Coolblue heeft VVN nog geen contact. Wel verwijderde het bedrijf in 2017 van zijn bestelbusjes de tekst ‘Drie keer toeteren als je een blije klant bent’. VVN was indertijd niet gecharmeerd door die oproep. 

‘Rijveiligheid is voor ons een prioriteit', zegt Coolblue-woordvoerder Ottelien van Pelt. ‘Onze 250 bezorgbusjes zijn zo afgesteld dat ze niet te hard kunnen rijden. We monitoren realtime de rijstijl en de snelheid van onze bezorghelden, zoals we onze chauffeurs noemen. Wie zich niet aan de verkeersregels houdt, krijgt dan van ons te horen.’

Via een rijtraining worden de Coolblue-chauffeurs opgeleid om zo veilig mogelijk te rijden, aldus Van Pelt. ‘We vinden het belangrijk dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan als de busjes ergens stoppen om bestellingen te bezorgen.’   

Ongelukken bij Uber

Kritisch is VVN vooral over online taxidienst Uber. Deze week raakte in Amsterdam een meisje van 9 zwaargewond bij een aanrijding met een Uber. De chauffeur reed na het ongeluk door. De afgelopen weken deden zich ook enkele dodelijke ongelukken met Ubers voor.

Het gevaar van Uber bestaat volgens critici vooral uit het feit dat de app die de ritten toewijst veelal jonge chauffeurs stimuleert om ’s nachts eindeloos rondjes door de stad te rijden, in de hoop onderweg een ritje te scoren en het betalen van parkeergeld te vermijden. Met rust nemen ze het daarbij vaak niet zo nauw.

‘Je weet niet of een Uber-chauffeur nog twee andere baantjes heeft en na een paar uur slaap begint te rijden’, zegt Stomphorst. ‘Je zal maar in zo’n auto stappen.’  VVN wil dat voor Uberchauffeurs dezelfde regels gaan gelden als voor reguliere taxi’s. 

De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma sprak maandag met de Europese directeur van Uber. Het was ‘een stevig gesprek’, stelde ze na afloop. Uber noemde het onderhoud ‘constructief’. Conclusie van beide partijen is in elk geval dat het platform ‘verantwoordelijkheid neemt voor de vreselijke ongevallen’. Dijkstra wil ook in gesprek met de reguliere taxibranche, omdat daar ook geregeld sprake is van roekeloos gedrag.

Verzekeringen worden onbetaalbaar

Een verzekering afsluiten wordt steeds minder betaalbaar voor jonge, zelfstandig rijdende chauffeurs. Daarvoor waarschuwt het Verbond van Verzekeraars. ‘Ze zijn relatief onervaren, hebben een hoge werkdruk en ze dienen vaak twee broodheren: een taxicentrale en een app zoals Uber’, aldus een woordvoerder van het Verbond. ‘Het is voor ons moeilijk om specifiek in te zoemen op Uber-chauffeurs, maar bij de grote taxicentrales wordt minder schade gereden. Al zit er een grijs gebied tussen de twee groepen.’ 

Na zeker twee doden en een zwaargewonde in ruim een maand tijd, lijkt taxiplatform Uber te zwichten voor de druk vanuit de samenleving. Waar het eerder alle verantwoordelijkheid uit de weg ging, belooft het bedrijf nu samen te werken met de gemeente Amsterdam om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Het kabinet lanceerde in december 2018 een ambitieus plan: het aantal verkeersdoden moet naar nul in 2030. In 2017 waren er nog 613 dodelijke slachtoffers in het verkeer. De risicogroepen: fietsers, scootmobiel-rijders, 80-plussers en weggebruikers op 30- en 60 km/uur-wegen.