© Robbie Depuydt

Antwerpen pioniert met ‘duale hogeschool’: 2/3 in de les, 1/3 op de werkvloer

De AP Hogeschool in Antwerpen start als eerste hogeschool in Vlaanderen met duaal leren: 2/3 van hun tijd zijn studenten in de les, 1/3 doen ze op de werkvloer van topbedrijven ervaring op. Voorlopig kunnen slechts een tiental studenten elektromechanica aan de slag in een proefproject. Maar bedrijven in de sectoren technologie en chemie vragen al jaren om studenten mee op te leiden.

Sylvia Mariën

Voor bedrijven is het interessant om gemotiveerde werkkrachten te vinden die - nadat ze zijn afgestudeerd - onmiddellijk inzetbaar zijn. In het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland, is dat al gangbaar.

“In die sectoren verandert alles heel snel; wat nieuw is en doordringt tot in de opleiding, is al snel verouderd. Ze hebben mensen nodig die complexe industriële installaties en machines mechanisch, elektrisch en elektronisch kunnen onderhouden”, zegt Amedee Beylemans (59). “Wij hinken met de investeringen in onze labo’s tegen de grens van het haalbare en betaalbare aan. Maar we willen onze specialisten-beroepsbeoefenaars wel ‘klaar’ aan de zuigende markt afleveren. Vandaar dat we nu naast onze professionele bachelor elektromechanica, die drie jaar duurt, ook de bachelor elektromechanica in duaal leren zullen aanbieden die vier jaar duurt – een proefproject.”

Beylemans is opleidingshoofd elektromechanica en broedt al enkele jaren op het duaal leren op bachelorniveau. “Nu de eerste scholieren ‘duaal leren’ straks afstuderen in het middelbaar onderwijs, is het belangrijk om klaar te staan met een vervolg daarop”, zegt Beylemans. “Voor hen zal de drempel naar het bedrijfsleven minder hoog zijn.”

Studenten gaan op donderdag en vrijdag in vijf bedrijven aan de slag: BASF, Bayer, Engie-Electrabel, GIMA-Machines en Maintenance Partners. Elk van die bedrijven past bij de vijf mogelijke afstudeerrichtingen in de elektromechanica: mechanisch, elektrisch en elektronisch onderhoud, industriële automatisering, chemische procesindustrie, klimatisering en industriële verkoop. “Het zijn partners met wie we al jarenlang samenwerken”, zegt Beylemans, “maar er staan nog tal van geïnteresseerde bedrijven klaar.”

Onkostenvergoeding

Bij GIMA-Machines in Aartselaar werd vanochtend het duaal leren bij AP voorgesteld. “Hier worden onderdelen van machines ontworpen op topniveau”, zegt Beylemans. “Spijtig dat we de beroepen in die sector nooit op tv zien. Met dierenartsen word je bij wijze van spreken om de oren geslagen. Maar de stap naar techniek en industrie zou kleiner zijn als het brede publiek wat meer over dat soort jobs te zien zou krijgen.”

Studenten duaal leren krijgen een onkostenvergoeding, maar hoeveel die zal bedragen, ligt nog niet vast. “Er is nog geen decretaal kader”, zegt Beylemans. “Maar allicht gaan we werken met een soort beurs via sponsoring van de bedrijven, waarvan we dan een financiële ondersteuning aan de studenten zullen uitkeren.”

Is er niet een risico dat bedrijven de werkstudenten als goedkope krachten zullen laten meedraaien? “Die mentaliteit is wat we níet willen”, zegt Beylemans. “We hebben een aantal risico’s ingecalculeerd, maar pas in de praktijk zullen we wijzer worden. Nog zo’n risico bijvoorbeeld is dat studenten die meteen met de ‘harde’ realiteit worden geconfronteerd, afgeschrikt raken. We zijn ons daarvan bewust. De interesse in de opleiding is nu al groot, maar we beginnen bewust kleinschalig, om daaruit te kunnen leren en bij te sturen. We zullen starten met een tweetal studenten per bedrijf. Zij kunnen te allen tijde overstappen naar de reguliere bacheloropleiding.”

“Benieuwd naar nieuwe technologie”

Oussama Titouh (18) uit Wilrijk is een van de studenten die vanaf volgend schooljaar duaal zal gaan leren aan de AP Hogeschool. Hij doet dat nu ook al in het secundair onderwijs, aan het Don Bosco in Hoboken. “Ik combineer school al twee jaar met een stage bij ThyssenKrupp”, vertelt hij. “Ik ga mee met een onderhoudstechnieker en steek een handje toe bij het onderhoud van liften. Heel leerrijk is dat, maar ondanks het feit dat ik er een jobaanbieding heb gekregen, wil ik toch nog voortstuderen. Voor mij is het belangrijk om een hoger diploma te halen.”

Oussama kijkt ernaar uit om een nieuw bedrijf en nieuwe technologie te leren kennen. “Dat ik op de werkvloer kan leren vind ik gewoon heel interessant. In welk bedrijf ik ook terecht kom, ik zal daar in vier jaar tijd sowieso wel een band creëren en de kans dat je er dan aan de slag kunt, is reëel. Maar ik stel mij onafhankelijk op: als ik dan elders een interessante jobaanbieding krijg, zal ik die kans zeker verkennen.”

“Dat de duale opleiding vier in plaats van drie jaar duurt, is voor mijn ouders geen probleem”, zegt Oussama nog, “zij ondersteunen mij daarin. En hoe het praktisch in z’n werk zal gaan, dat laat ik op mij af komen. Ik heb nog geen rijbewijs, maar veel grote bedrijven zorgen tegenwoordig zelf voor vervoer.”

Op dinsdag 28 mei om 19 uur is er een infoavond over duaal leren op de AP Hogeschool campus Spoor Noord in Antwerpen. www.ap.be/duaal-leren.