"Als er geen brexitdeal komt, kan dat 'catastrofaal' zijn voor België"
Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk geen akkoord bereiken over verdere samenwerking na de brexit, is de impact mogelijke "catastrofaal". Dat zegt minister van Economie Kris Peeters op basis berekeningen van de brexit-werkgroep die werd opgericht om de gevolgen van de brexit voor de Belgische economie in te schatten.
Het is niet de eerste keer dat gewaarschuwd wordt voor de mogelijke economische gevolgen van een zogenaamde harde brexit. Uit de berekeningen van de high level brexitgroep onder leiding van graaf Paul Buysse blijkt nu dat het worst case scenario "catastrofale" gevolgen kan hebben.
Als de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk geen akkoord bereiken tegen maart 2019 - het moment dat het VK uit de Unie wil stappen -, kunnen de douanekosten voor de in- en uitvoer van en naar het Verenigd Koninkrijk oplopen tot naar schatting 2,22 miljard euro.
Zoals eerder ook aangetoond in een studie van Leuvense economen zou een harde brexit België ook meer dan 42.000 jobs kunnen kosten. Voor het VK zou het zelfs gaan om 526.000 jobs en voor de EU in totaal om 1,2 miljoen jobs.
"Absoluut vermijden"
Voor de Haven van Zeebrugge zou een harde brexit ook zware gevolgen hebben. De trafiek naar het VK bedraagt 45 procent van de omzet van de haven en is goed voor 5.000 jobs en een economische waarde van 500 miljoen euro.
De high level brexitgroep gaat de mogelijke economische gevolgen van 'no deal' nog beter in kaart brengen, maar komt alvast tot de conclusie dat "een harde brexit absoluut vermeden moet worden". Minister Kris Peeters: "We stellen vast dat de onderhandelingen met Groot-Brittannië moeizaam verlopen. We moeten voorbereid zijn op alle mogelijke scenario's. Een akkoord en een verdere economische samenwerking hebben natuurlijk absoluut de voorkeur."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ook Britse Labourleider Corbyn zakt vandaag af naar Brussel
-
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
Recordprijzen voor koffie en cacao
De prijzen van robusta-koffie en cacao hebben vrijdag nieuwe recordhoogtes bereikt. -
-
"Om onderhandelingen brexit te versnellen, moet je met twee zijn"
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
-
Bourgeois: "Brexit was een zware vergissing"
-
OESO raadt VK aan om brexit terug te draaien via nieuw referendum: "Alleen zo kan economie gered worden"
De invloedrijke Europese Organisatie voor Economie en Ontwikkeling (OESO) ziet de impasse in de brexitonderhandelingen met lede ogen aan. Volgens de denktank kan de Britse economie enkel nog gered worden door de EU-uitstap terug te draaien via een tweede volksraadpleging. -
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?