Te weinig parkeerplaatsen in je stad? "De kans dat er nog meer gaan verdwijnen, is groot"

Om meer leefbare ruimte vrij te maken in de stad, zal er in de toekomst minder plaats zijn voor de auto, ten voordele van fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. "Om dat te bereiken zetten wij volop in op een duurzaam parkeerbeleid", stelt Nathalie Debast van het VVSG, de Vereniging van Vlaamse steden en gemeenten, "waarbij er zeker niet meer en ook geen bredere parkeerplaatsen zullen komen."

Xavier Taveirne en Chaima Saysay delen samen met een bekende gast hun consumentenergernis én gaan op zoek naar verklaringen en oplossingen. En da’s een WinWin. Zelf je ergernis delen? Mail naar winwin@radio2.be.

Bestuurders die niet tussen de lijnen parkeren. Het is een ergernis van nieuwslezeres Chaima Saysay in de WinWin-podcast, 'Mens erger je niet'. Waarom zijn parkeerplaatsen zo smal? En hoe breed moeten ze zijn volgens de wet?

"Ten eerste bestaat er geen wettelijk kader rond parkeerlijnen, er is enkel een advies om parkeerplaatsen minimaal 2 meter breed te maken", legt Nathalie Debast van het VVSG uit. "Ten tweede: de overheid zet in op een duurzamer parkeerbeleid: elke plek die nu vrijkomt, gaat naar voetgangers, fietsers en meer groen." Meer parkeerplaatsen zullen er dus in de toekomst niet komen. 

Elke gemeente maakt haar parkeerplaatsen zo breed of zo smal als zij dat wil

Nathalie Debast, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten

Het advies over de breedte van een parkeerplaats staat in een vademecum of 'wegwijsboek', opgesteld in 2007 door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken rond duurzaam parkeren. "Het is dus geen afdwingbare regel. Elke gemeente maakt haar parkeerplaatsen dus zo breed of zo smal als zij dat wil." 

Nochtans zal het probleem van te smalle parkeerplaatsen de komende jaren alleen maar toenemen. "Nieuwe auto’s worden elk jaar 0,5 cm breder. Vorig jaar werd voor het eerst de kaap van de gemiddelde autobreedte van 1,80 meter overschreden."

Zijn de huidige parkeerplaatsen dan niet te krap? Het vademecum is immers sinds de opstelling in 2007 niet meer geüpdatet. "Neen, parkeerplaatsen zullen zeker en vast niet breder worden", zegt Nathalie Debast. "Het is niet omdat autofabrikanten de auto’s breder maken en dat mensen die auto's ook kopen, dat de parkeerplaatsen breder gaan worden."

Parkeerplekken zullen nog schaarser worden ten voordele van fietsers, wandelaars en meer groen

Nathalie Debast, Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten

"Integendeel zelfs. Elke plek die nu vrijkomt, zal duurzaam ingezet worden. Het lokaal parkeerbeleid van de steden en gemeentes is volop in beweging richting een duurzaam parkeerbeleid. Lees: elke parkeerplek die nu vrijkomt, zal onder meer gebruikt worden ten voordele van fietsers, wandelaars en meer groen", waarschuwt Debast.

Bovendien is de huidige parkeerruimte in Vlaanderen schaars. "Die parkeerplaatsen gaan alleen maar schaarser en schaarser worden. Elke parkeerruimte zal verdeeld moeten worden onder alle weggebruikers, niet alleen onder die voor de autobestuurders."

Vlaamse steden en gemeenten zetten dus volop in op een duurzaam parkeerbeleid. Wat houdt dat precies in? "Comfortabele bereikbaarheid voor voetgangers, fietsers en openbaarvervoergebruikers zal primeren op het autoparkeren."

Iedereen die zich verplaatst in de stad, zal recht hebben op een stuk ruimte in de stad. "De druk op het openbaar domein wordt alsmaar groter. Voetgangers, fietsers, auto’s: we verdienen allemaal onze plek. Daarbij komt ook dat we meer moeten ontharden en voldoende groene ruimte moeten voorzien."

De Vlaamse overheid moedigt daarom de steden en gemeenten aan om minder parkeerplaatsen te voorzien in centra en woongebieden. "We gaan dus overbodig en ongewenst autogebruik ontmoedigen in de stad", stelt Debast. 

Parkeren aan de stadsrand, Park & Rides en deelauto's

Op die manier wil de overheid mensen aanzetten om zich op andere manieren dan met de auto te verplaatsen. Hoe wil de Vlaamse overheid dit aanpakken? "We willen bijvoorbeeld mensen meer motiveren om te parkeren langs de rand van de stad. Er komen ook meer Park&Ride-parkings die gaan dienen als overstappunt voor het openbaar vervoer."

Ook deelmobiliteit is een belangrijk onderdeel van het duurzaam parkeerbeleid. "Deelauto's zorgen voor een reductie van privéwagens en een verminderde nood aan weg- en parkeerinfrastructuur. Zo zal de nood aan parkeerplaatsen ook automatisch minderen."

Een onderzoek van Autodelen.net samen met de KULeuven en tien Vlaamse autodeelaanbieders bewijst dat deelauto's een groot deel van de oplossing is. "Het onderzoek toont aan dat een deelwagen gemiddeld drie tot tien privéwagens vervangt. Er wordt geschat dat gedeeld vervoer al snel 8.000 tot 19.000 hectare - dat zijn 16 à 38. 000 voetbalvelden - aan parkeerruimte kan vrijmaken in Vlaanderen."

Deelmobiliteit is dus één van de oplossingen voor een betere benutting van het Vlaamse ruimtebeslag. De ruimte die nu voor wagens is voorzien, kan op die manier besteed worden aan ruimte voor de bewoners, zoals speeltuinen, meer groen en bredere voetpaden. We hebben maar één doel: meer leefbare ruimte vrijmaken in de stad", besluit Nathalie Debast.

Meest gelezen