Facebook en Google engageren zich om fake news harder aan te pakken
Fake newsVerschillende internetgiganten gaan beter samenwerken met factcheckers en duidelijker aangeven wanneer boodschappen een politieke inhoud hebben. Dat blijkt uit een stappenplan dat Facebook, Google, Mozilla en Twitter voorgelegd hebben.
Het stappenplan komt er nadat de Europese Commissie bij de internetbedrijven had aangedrongen op een systeem van zelfregulatie om de verspreiding van valse nieuwsberichten op het web tegen te gaan. De Commissie dreigde er ook mee zelf nieuwe regels op te leggen als het niet tot zelfregulatie zou komen. Het verzoek van de Commissie kwam er met het oog op de Europese verkiezingen, die in mei 2019 zullen plaatsvinden.
Gedragscode
Wat er zoal uit de bus kwam? Hulpmiddelen moeten het politieke karakter van bepaalde reclameboodschappen weergeven. Er komen ook meer versterkte samenwerkingen met factcheckers.
De internetbedrijven ondertekenden samen met verschillende Europese reclameplatformen ook een gedragscode. Daarin engageren ze zich om aan te geven wanneer een post publicitaire inhoud bevat.
“Nog maar een begin”
Ze verbinden zich er ook toe een duidelijk beleid te hanteren over het gebruik en de identificatie van ‘bots’, computerprogramma's die automatisch berichten verspreiden. Voorts zeggen ze geen betalingen te zullen aanvaarden van websites die systematisch fake news publiceren.
Mariya Gabriel, de Europese Commissaris voor Digitale economie, benadrukt dat de Commissie nog altijd bijkomende voorstellen kan formuleren of regels kan opleggen. "Dit is nog maar een begin", zegt ze. "We zullen de uitvoering van het stappenplan tegen het eind van het jaar evalueren. Maar we willen zichtbare en meetbare resultaten zien vóór de Europese verkiezingen."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
3 miljoen keer sneller dan uw internet thuis: wetenschappers sturen gegevens op recordsnelheid via glasvezel
-
Zalando belooft misleidende labels over duurzaamheid te verwijderen
Zalando gaat misleidende symbolen over de duurzaamheid van de producten op zijn platform verwijderen. Dat doet de webwinkel na een overleg met de Europese Commissie en nationale toezichthouders. -
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
-
PREMIUMHLN LEGT UIT
▶ Maken hersenchips een robot van een mens? “Het is ontzettend gevaarlijk om hersenchips te verbinden met het internet”
Neuralink, een van de bedrijven van Elon Musk, heeft voor het eerst een hersenchip geïmplanteerd bij een mens. Wat wil Musk met zo’n chip bereiken? En bestaat het risico dat die ook gehackt kunnen worden? HLN technologiejournalist Kenneth Dée beantwoordt vijf vragen over de mogelijke voordelen en gevaren van hersenchips. -
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
Independer
Mega maakt de stap naar de telecommarkt en wil daar prijsbreker zijn: slaagt het in dat opzet?
-
Meta bereid reclamevrij Facebook en Instagram goedkoper te maken
-
2
Pornhub en Xvideos slepen Europese Unie voor de rechter: willen niet onder nieuwe internetregels vallen
Pornhub en Xvideos, de twee grootste pornowebsites van de wereld, gaan de juridische strijd aan met de Europese Unie (EU). Ze willen namelijk nieuwe regels ontlopen die sinds kort gelden voor zogenaamde ‘zeer grote onlineplatforms’. -
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
De storing bij Facebook en Instagram is na anderhalf uur opgelost. Gebruikers hebben weer toegang tot de apps, bevestigde Meta-woordvoerder Andy Stone. Een “technisch probleem” lag aan de oorzaak. Elon Musk, de grote baas van X, maakte handig gebruik van de panne om de spot te drijven met zijn rivalen. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFreddy De Vos
Rob Lenaerts
Robert Tijsmans
patrice montbelui
dani Mertens