Bij Lidl kosten vleesvervangers voortaan evenveel als echt vlees: “Ze willen het klassieke vlees, patatjes, groenten-patroon doorbreken”

© Thibaut Durand

Vlees. Patatjes. Groentjes. Dat klassieke eetpatroon wil Lidl België doorbreken. De supermarktketen gaat daarom het prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten wegwerken. Vegan gehakt wordt even goedkoop als de varken/rund-variant.

Christine De Herdt en Chris Snick

Gelijkheid op het bord. Dat is het nieuwe motto van Lidl. Vanaf 15 mei zullen vegetarische en veganistische producten van het huismerk Vemondo niet langer duurder zijn dan hun dierlijke varianten. Voorlopig gaat om 15 à 20 artikelen waar de prijs permanent verlaagd zal van worden. Van sojamelk en sojayoghurt tot vegan gehakt en room. “Het gaat bijna om ons volledige assortiment”, zegt Ines Verschaeve, duurzaamheidscoördinator bij Lidl. “Waarom niet alles? Niet elke vervanger heeft een dierlijke variant. Falafelballetjes bijvoorbeeld zijn moeilijk te vergelijken.”

In alle Belgische supermarkten betaal je voor het gros van de vegetarische of veganistische vleesvervangers meer dan voor de dierlijke producten. Sojabonen die verwerkt worden zijn nog steeds duurder dan een dier van vlees en bloed. En dat omwille van de hoge grondstof-, productie- en marketingkosten. Die prijszetting wil Lidl op zijn kop zetten. Of liever: gelijktrekken. “We willen plantaardige keuzes toegankelijker maken voor alle consumenten”, aldus Verschaeve. “Zijn er promoties op vlees, dan zal je diezelfde promoties vinden op de plantaardige exemplaren.”

(Lees verder onder de grafiek)

LEES OOK. Zo duurzaam zijn vleesvervangers echt, al is het ingewikkelder dan je denkt

Onderzoek dat iVox uitvoerde in opdracht van Lidl leert dat meer dan vier op de tien Belgen (42 procent) aangeeft dat ze meer vegetarische en/of veganistische producten zouden kopen als ze goedkoper waren. Bovendien is de helft van de ondervraagden (49 procent) ervan overtuigd dat de vervangers ook effectief duurder zijn. Verschaere: “Door de prijs te drukken hopen we dat de Belg naar een gezonder en duurzamer dieet evolueert. Als hij pasta wil maken, zou het geweldig zijn moest hij ons vegan gehakt overwegen. Vandaag gebeurt die denkoefening te weinig.”

(Lees verder onder de foto)

Themabeeld© Shutterstock

Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola, kennisplatform over de retailsector, noemt de nieuwe strategie van Lidl een gewaagde zet voor de hele sector. Ja, zelfs een “gamechanger”. “Een groot deel van hun klanten is nog te weinig gevoelig voor dat plantaardige gegeven”, zegt hij. “Zij houden vast aan hun bourgondisch bordje met vlees, patatjes en groentjes. Door dat eetpatroon op grote schaal te beïnvloeden kan Lidl een nieuwe doelgroep bereiken, die er tot voor kort weinig oren naar had.”

Als Lidl daarin zou slagen, moet de rest van de supermarkten wel volgen, voegt hij er nog aan toe. Maar dat doen ze voorlopig niet. Zowel Colruyt als Delhaize zet in op duurzaamheid, zij het op een andere manier. “Vegetarische producten en hun “klassieke” tegenhangers zijn intrinsiek anders en kennen bijgevolg een andere prijszetting”, stelt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. Colruyt gaat Lidl alleen achterna als hun prijs voor een gelijkaardig product lager ligt. “Dan verlagen we de prijzen in onze omliggende winkels”, aldus Hanne Poppe.

Lidl wil de strategie vasthouden op langere termijn. Ze kadert in de grote ‘Eiwitshift’ die de Vlaamse overheid voor ogen heeft. Die shift heeft als doel om ervoor te zorgen dat Vlamingen tegen 2030 zo’n 40 procent van hun eiwitten uit dieren halen en 60 procent uit planten. Naast de prijsverlaging wil de retailer ook haar aanbod van vleesvervangers met een vijfde uitbreiden. Lidl Duitsland ging ons land al voor. En daar is de verkoop van plantaardige voeding met dertig procent gestegen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen