Nooit contract gezien en toch 4 euro per week kwijt: al tientallen klanten opgelicht door mobiele gamedienst
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat er een onderzoek komt naar ‘Demon Games’. De afgelopen weken verschenen er klachten van tientallen klanten dat ze ongevraagd een abonnement kregen aangesmeerd na het wegklikken van een advertentie. De gedupeerden moesten daarna 3,99 euro per week betalen.
Peeters wil dat de Economische Inspectie Demon Games onderzoekt, een “online portaal” voor mobiele spellen. Hij noemt het een “zeer ernstig feit” dat het gamebedrijf abonnementen afsluit zonder dat consumenten daar weet van hebben. In de afgelopen weken verschenen bij Test-Aankoop verschillende klachten en ook op het Proximus-forum staan klachten over Demon Games, de oudste daarvan van vier maanden geleden. Volgens VRT NWS kreeg de Ombudsman Telecom dit jaar al meer dan zestig klachten binnen over de gamedienst.
De Proximus-klanten beschrijven hoe er per week 3,99 euro via hun telefoonrekening is afgeschreven zonder dat ze zich aangemeld hebben voor Demon Games. Vermoedelijk kregen ze een abonnement aangesmeerd door een pop-up op hun smartphone weg te klikken. Demon Games zou vervolgens een sms sturen en als gebruikers daar niet op reageerden, waren ze abonnee, bericht VRT NWS.
Telefoontjes
Proximus staat naar eigen zeggen machteloos tegenover de misleidende praktijk. “Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen”, klinkt het desgevraagd op het eigen forum. Proximus kan de mobiele betalingen van externe diensten enkel beperken of blokkeren. Om de betalingen aan te vechten, zouden klanten bij Demon Games zelf moeten aankloppen.
Demon Games blijkt echter niet snel te reageren op klachten. Een gedupeerde vertelt dat een medewerker op de klantendienst aan de telefoon “gebrekkig Nederlands” sprak en enkel een e-mailadres wilde geven. Toen de klant naar eigen zeggen een e-mail schreef, kwam er nooit antwoord. VRT-radionieuwslezer Maïté Piessen kreeg ongewild ook een abonnement opgedrongen en getuigt dat ze zich “na een aantal telefoontjes” kon uitschrijven.
PM Connect
Het bedrijf achter Demon Games, PM Connect, blijkt een Britse onderneming te zijn dat zich onder andere richt op het zo soepel mogelijk laten verlopen van mobiele betalingen door consumenten onder de slogan ‘Impulse purchases done right’. Bij de Britse provider O2 waren er al vergelijkbare klachten over de praktijken van Demon Games en PM Connect.
“We betreuren het ten zeerste dat gebruikers van ons Demon Games-platform in België problemen ondervinden. Wij zijn daarom direct een grondig onderzoek gestart”, klinkt het in een reactie van PM Connect. Het bedrijf zegt dat een “bevestigingsproces in twee stappen” wordt gehandhaafd voor een abonnement op Demon Games. “In het ontvangstbewijs (wellicht de eerste sms, red.) wordt vermeld dat de eerste 24 uur gratis zijn. Ook wordt in dit ontvangstbewijs aangegeven dat tevens is voorzien in een opt-out optie via sms of telefoon.”
“Als dit bij sommige gebruikers niet het geval is geweest, dan verontschuldigen wij ons hiervoor en zullen wij proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen”, aldus het bedrijf. “Wij adviseren klanten om de berichten die zij ontvangen van mobiele betalingsproviders niet te negeren en te bellen met de betreffende service support-afdeling om eventuele problemen op te lossen. Mocht deze oplossing onverhoopt niet bevredigend zijn, rapporteer dit dan aan de Ombudsman voor Telecommunicatie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
-
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
-
Oplichtster die zich voordeed als Orange-medewerkster blijft maand langer in cel
-
PREMIUM1
Ooit miljardenbedrijf en trendsetter, nu niets meer waard: verdwijnen steps van Bird na bankroet?
Het bedrijf dat eigenhandig de hype rond deelsteps gestart is, Bird, zit in bijzonder slechte papieren. In plaats van miljarden is het bedrijf nu quasi niets meer waard. De concurrentie is groot, maar het bedrijf wordt ook overspoeld met rechtszaken en heeft moeite om winst te maken. Het heeft een faillissmentsprocedure gestart. Ook bij ons zijn de steps te vinden in steden, maar hoe lang nog? -
Online fraudeur licht Belgen op via tweedehandssites: parket eist celstraf
Een oplichter die online slachtoffers maakte over heel het land, riskeert voor de Gentse correctionele rechtbank een effectieve gevangenisstraf van één jaar. Vanmorgen, bij zijn proces, bleek de man echter spoorloos. -
Nieuwe vorm van oplichting: kopers betalen auto met vals rekeningafschrift
-
Oplichter stuurt per ongeluk afpersingsmail naar Duitse politie
-
Topman bedrijf ChatGPT: “Energiedoorbraak nodig voor toekomst AI”
Een doorbraak op energiegebied is noodzakelijk voor de toekomst van kunstmatige intelligentie (AI). Dat heeft topman Sam Altman van OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT, gezegd. Volgens hem zal er voor AI veel meer energie nodig zijn dan veel mensen tot nu toe hebben aangenomen. Altman zei ook dat zijn bedrijf helemaal geen teksten van partijen als The New York Times (NYT) nodig heeft om chatbots te trainen. -
Oplichtster (36) uit Bulskamp aangehouden: tientallen slachtoffers via Facebook Messenger en tienduizenden euro’s buit
Een vrouw uit Bulskamp bij Veurne is vrijdagavond aangehouden door de onderzoeksrechter na tientallen feiten van oplichting via het internet. Marina C. (36) deed zich voor als verkoopster bij telecombedrijf Orange en bood scherp afgeprijsde smartphones, tablets en laptops aan. Die werden nooit afgeleverd, maar ze streek wel tienduizenden euro’s op. “Familie, vrienden en ik zijn samen voor 25.000 euro opgelicht”, reageert Britney Debruyne (19) uit Nieuwpoort. -
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWanda Helsen
guy vermeulen
censor
John Stahl
Patrick Gielen