© RR

Dit vinden onze lezers de 5 gevaarlijkste plekken voor fietsers in de Kempen

Fietsveiligheid lééft in de provincie Antwerpen. Dat blijkt uit de meer dan tweeduizend antwoorden die uw krant ontving op de vraag: “Waar voelt u zich onveilig op de fiets?”. Gazet van Antwerpen lanceerde die oproep naar aanleiding van drie dodelijke ongevallen met fietsers in evenveel weken tijd. Uit alle inzendingen selecteerden we voor u ook een top 5 van onveilige situaties in uw regio.

Bekijk hier alle inzendingen van onze lezers op kaart

1. Merksplas - Steenweg op Weelde

© RR

Probleem: smalle fietspaden pal naast een verbindingsweg

Waarom: “Het fietspad bestaat uit betonnen platen, die door de bomen naast de weg omhoog worden geduwd”, zegt vaste passant Jasper Lauwerysen. “Het ligt vaak ook vol takken en kiezels, afkomstig van de putten in het wegdek. Dat wegdek is enkele jaren geleden vernieuwd, maar steekt enkele centimeters boven het fietspad uit. Als je lekke banden wil vermijden door de kiezels en omhooggekomen platen, moet je elke keer wel over die opstaande rand. Dat is heel gevaarlijk. Dit jaar heb ik al 300 euro aan kosten aan mijn fiets gehad. Bovendien raast het verkeer rakelings aan je voorbij.”

Verantwoordelijke: Vlaams Gewest

Oplossing: De Vlaamse overheid maakte in 2013 al ruim 3 miljoen euro vrij om op de Steenweg op Weelde over een lengte van 5 kilometer nieuwe fietspaden tussen de gracht en de rijweg aan te leggenDat zit in de fase van de onteigeningen.

2. Lille - Rechtestraat

© RR

Probleem: fietsers moeten er in het drukke verkeer over een smalle baan

Waarom: Hoewel de Rechtestraat in hartje Lille ligt, maakt die deel uit van de bijzonder drukke verbindingsas (N153) tussen de E34 en E313, met bijzonder veel (vracht)verkeer tot gevolg. Toch bevinden zich hier onder andere het gemeentehuis en een schooltje. “Ik rij heel geregeld met de fiets, maar ik probeer de Rechtestraat als het kan zo veel mogelijk te vermijden door parallelwegen te nemen”, zegt Bob Lens uit Lille. “Het probleem is dat de weg ook redelijk smal is, waardoor auto’s en vrachtwagens niet durven om je in te halen. Ze blijven dan heel dicht achter je aan rijden. Dat geeft je als fietser een heel opgejaagd en onveilig gevoel.”

Verantwoordelijke: Vlaams Gewest

Oplossing: Het Agentschap Wegen en Verkeer liet recent nog de fietssuggestiestroken in de Rechtestraat herstellen en opnieuw schilderen. Structurele ingrepen zijn er voorlopig niet gepland.

3. Turnhout - Steenweg op Zevendonk en Parklaan

© RR

Probleem: gevaarlijke oversteek op ringlaan

Waarom: “Fietsers die uit de richting van Kasterlee komen en de ring richting het stadscentrum willen oversteken, krijgen gelijktijdig groen met het verkeer dat vanop de Steenweg op Zevendonk naar rechts de ring oprijdt. Omdat die automobilisten een groene pijl krijgen, ontstaat bij hen de indruk dat zij exclusief groen hebben. Dat leidt tot heel gevaarlijke conflicten met overstekende fietsers”, zegt Gert Kersten. Een gelijkaardig probleem geldt ook op enkele andere kruispunten op de Turnhoutse ringlaan.

Verantwoordelijke: Vlaams Gewest

Oplossing: Het Agentschap Wegen en Verkeer wil de verschillende kruispunten systematisch bij voorkeur conflictvrij aanpassen. Volgend jaar komt dat met Steenweg op Oosthoven als eerste aan de beurt, gevolgd door dat met Steenweg op Antwerpen. De andere, onder andere Steenweg op Zevendonk, volgen pas later.

4. Geel - Gasthuisstraat met De Billemontstraat

© RR

Probleem: drukke verbindingsweg in hartje Sint-Dimpna

Waarom: “Er is alleen een fietssuggestiestrook waar auto’s en zeker lijnbussen en vrachtwagens over rijden”, zegt Kathy Ruyssers. “Fietsers zitten dan gekneld tussen het verkeer en geparkeerde wagens, waardoor ze geen uitwijkmogelijkheid hebben. Door de aanwezige scholen, valt het kruispunt in een zone 30, maar er wordt toch vaak te snel gereden. Er passeert hier veel zwaar verkeer, aangezien de ring rond Geel niet rond is en veel verkeer naar Retie en Mol via deze weg passeert.”

Verantwoordelijke: Vlaams Gewest

Oplossing: een erg complex dossier, omdat de verkeersdruk er pas kan dalen als er een alternatieve route is voor het verkeer van Geel naar Retie. Daarvoor is zopas het startschot voor een nieuwe studie gegeven. De stad dringt al lang aan op een tonnagebeperking, maar daarin wil het Gewest niet mee gaan

5. Dessel - Akkerstraat met Spinnerstraat

© RR

Probleem: onoverzichtelijk kruispunt

Waarom: Het is een vijfarmenkruispunt, waarbij de as Akkerstraat-Pastorijstraat kruist met de as Spinnerstraat-Donkerstraat, terwijl de Heegstraat bijna recht in het verlengde van ­Pastorijstraat aantakt. “Het probleem is vooral dat dit kruispunt in feite achter een gevaarlijke bocht ligt. Daardoor zien kinderen en volwassenen die uit de Spinnerstraat komen de auto’s vanuit de Akkerstraat niet aankomen. Ook wordt er zeer snel gereden”, zegt Rob Meeus.

Verantwoordelijke: gemeente

Oplossing: “Ik woon toevallig zelf vlak bij dit kruispunt”, zegt burgemeester Kris Van Dijck (N-VA). “Voor wie uit de Spinnerstraat komt, hangt er wel een spiegel om het verkeer uit de Akkerstraat te zien. Ik merk vooral dat het verkeer dat uit de Pastorijstraat naar Heegstraat wil, afslaat zonder snelheid te minderen. De problematiek is in ieder geval bekend, want we laten een studiebureau een plan voor de herinrichting van dit kruispunt maken.