Keisse en Viviani winnen Gentse Zesdaagse na zinderende ploegkoers: “Wat een machtige strijd”
Zesdaagse van GentIljo Keisse en Elia Viviani hebben de 78ste Gentse Zesdaagse gewonnen. Het duo van Deceuninck-Quick.Step trok aan het langste eind na een spannende ploegkoers. Voor Keisse was het zijn zevende overwinning in ‘t Kuipke. De Ketele/Ghys en De Buyst/Van der Sande werden respectievelijk tweede en derde.
Nervositeit alom bij Iljo Keisse in het begin van de ploegkoers. De Gentenaar kampte met een probleem aan het zadel en moest van fiets wisselen. Dat er niet meteen een mecanicien klaarstond, zorgde voor extra frustratie. Nadien schakelde hij terug naar zijn eerste bolide. Een mentaal tikje.
’t Was al vroeg oorlog in de afsluitende ploegkoers. De ene versnelling na de andere, maar de kleppers hielden elkaar nauwgezet in de gaten. Halfweg waren er nog vier koppels in de running voor de eindzege: Keisse/Viviani, De Ketele/Ghys, De Buyst/Van der Sande en Kluge/Reinhardt.
Cruciale eindsprint
Bij het ingaan van de finale wisten Kenny De Ketele en Robbe Ghys een nieuwe winstronde te realiseren. De concurrentie keek wat naar elkaar. De twee Belgen leken even het zaakje onder controle te hebben, maar toen pakten Keisse/Viviani en De Buyst/Van der Sande prompt een ronde terug. Alles te herdoen.
Na de eerste sprint hadden Keisse/Viviani en De Ketele/Ghys éxact evenveel punten: 350. Om maar aan te tonen hoe spannend het was. Uiteindelijk werd álles bepaald in de allerlaatste sprint. En daarin toonde het duo van Deceuninck-Quick.Step zich de sterkste. Keisse en Viviani zijn de keizers van ‘t Kuipke.
Keisse: “Wat een machtige strijd”
“Dit was een hevige koers, maar alles verliep heel fair”, vertelde een emotionele Keisse na afloop. “Ik zou graag Kenny De Ketele, Robbe Ghys, Jasper De Buyst en Tosh Van der Sande willen feliciteren. Bedankt voor de machtige strijd. Ik weet daarnaast waarom ik maar één Zesdaagse rijd. Die van Gent. ’t Is gewoon de mooiste Zesdaagse die er is. Hier is de beste sfeer”, aldus Keisse.
Eindstand
1. Iljo Keisse/Elia Viviani (Bel/Ita) 382 punten
2. Kenny De Ketele/Robbe Ghys (Bel) 374
3. Jasper De Buyst/Tosh Van der Sande (Bel) 348
Op 1 ronde:
4. Roger Kluge/Theo Reinhardt (Dui) 233
Op 2 ronden:
5. Yoeri Havik/Wim Stroetinga (Ned) 255
Op 7 ronden:
6. Otto Vergaerde/Jules Hesters (Bel) 202
Op 11 ronden:
7. Moreno De Pauw/Lindsay De Vylder (Bel) 270
Op 26 ronden:
8. Francesco Lamon/Michele Scartezinni (Ita) 108
Op 29 ronden:
9. Jonas Rickaert/Stijn Steels (Bel) 128
Op 32 ronden:
10. Jesper Morkov/Roy Pieters (Den/Ned) 28
Op 40 ronden:
11. Fabio Van Den Bossche/Nick Stöpler (Bel/Ned) 94
Op 44 ronden:
12. Gerben Thyssen/Marc Hester (Bel/Den) 43
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM4
“Een uitzonderlijk lijstje”: vader Adrie Van der Poel over de indrukwekkende voorjaarsscore van Mathieu (en hoe doet Van Aert het?)
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
-
8
Tadej Pogacar zet kroon op het werk in Catalonië: Sloveen sprint naar vierde ritwinst en is eindwinnaar
-
PREMIUM67
“Waarom wordt Van Aert jaar na jaar gekraakt in zijn voorjaarstijd? Hoeveel kan een mens hebben?”
Een zware val in de afdaling richting Kanarieberg in Dwars door Vlaanderen trok een streep door de Ronde- en Roubaix-ambities van Wout van Aert, die intussen succesvol geopereerd is. Niet voor het eerst moet de Kempenaar passen voor zijn droomklassiekers. Michel Wuyts leeft mee met Van Aert en ergert zich intussen aan de sensatiezucht van organisatoren. “Dat het eruit moet, die onaanvaardbare passages en afdalingen, dringt onvoldoende door. Vijf valpartijen per koers zijn een schandalig hoog gemiddelde.” En daarvoor kijkt hij ook richting wielerbonden. -
2
Thibau Nys stelt debuut in grote ronde nog een jaar uit
Thibau Nys zal dit jaar nog niet debuteren in een grote ronde. De Giro was een optie - Lidl-Trek nam de renner op in de longlist - maar volgens Nys jr. zelf geen absolute noodzaak. -
11
WIELERKORT. Lennert Van Eetvelt blijft op de sukkel met knie, Ardennenklassiekers in gevaar
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
-
PREMIUM3
Het peloton bekent kleur in enquête: waarom is de Paterberg Van Aerts minst favoriete helling? En waar liggen de kasseien het slechtst?
Vanaf morgen zijn de Vlaamse Ardennen tien dagen lang het middelpunt van de koers. Wij deden een exclusieve peiling bij 20 Belgische kasseivreters over deze koersregio. Wat is hun favoriete helling. Welke afdaling is (te) gevaarlijk? Waar halen ze hun topsnelheid? En wat is hun zwarte beest? -
25
Waarom Heuvelland als enige Vlaamse gemeente geld vraagt voor koers op zijn grondgebied
Vlaamse gemeenten die wielerorganisatoren een kleine bijdrage vragen voor de passage(s) op hun grondgebied? In Kemmel-Heuvelland vinden ze het gerechtvaardigd. Al tien jaar lang. Vanwaar die beslissing? En waarom houdt de gemeente vast aan die ‘vergoeding’? “In Antwerpen parkeer je toch ook aan 20 euro per dag?” -
PREMIUM4
EXCLUSIEF. Op bezoek in het eerste hoogteresort van Vlaanderen waar topsporters álles op hoogte kunnen doen: “Dat maakt het zo uniek”
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerglenn wouters
Freddie HEREMANS
Guy Goethals
Peter Kneepkens
Rik Cappelle