Tiktok schrapt “vrijwillig” systeem met waardebonnen

© AP

Tiktok stopt met de rewards in de app Tiktok Lite. Europa was een onderzoek begonnen en noemt het systeem, dat werkt met tegoedbonnen, “verslavend”.

Dominique Deckmyn

“Tiktok probeert altijd constructief samen te werken met de Europese Commissie en andere regulatoren”, luidt het in een mededeling van de officiële X-account Tiktok Policy Europe. “Daarom schorten we vrijwillig de rewards-functies in Tiktok Lite op terwijl we de probleempunten aanpakken waar ze op hebben gewezen”.

Tiktok Lite is een speciale versie van de Tiktok-app die bedoeld is voor situaties waarin een smartphone over weinig bandbreedte beschikt. In België is Tiktok Lite niet beschikbaar, maar in Spanje en Frankrijk sinds kort wel. In Tiktok Lite kunnen gebruikers bovendien met het rewards-programma punten verdienen door naar video’s te kijken. Die punten kunnen ze omzetten in waardebonnen, onder meer voor aankopen op Amazon.com.

Volgens de Europese Commissie is die functie mogelijk strijdig met de Digital Services Act (DSA), die vereist dat grote internetbedrijven de gevaren van hun online platforms inschatten en aanpakken. Maandag zei Europees Commissaris voor Interne Markt Thierry Breton dat de functie in Tiktok Lite “zo verslavend als sigaretten” kan zijn. Dat zou extra erg zijn omdat Tiktok niet beschikt over een effectief systeem om de leeftijd van gebruikers te controleren, zodat kinderen de app kunnen gebruiken.

Europa gaf het bedrijf 48 uur om met een overtuigende verdediging te komen. In plaats daarvan heeft Tiktok dus beslist de betwiste functie uit te schakelen.

“Geen proefkonijnen”

In een mededeling zegt Thierry Breton dat hij “nota neemt” van de beslissing van Tiktok, maar dat Europa zijn onderzoek verderzet naar de vraag of het bedrijf voldoende voorzorgen nam bij de lancering van Tiktok Lite. “Onze kinderen zijn geen proefkonijnen voor sociale media”', aldus Breton.

In februari opende de Europese Commissie al een eerste onderzoek om uit te maken of Tiktok tegemoetkomt aan zijn verplichtingen onder de DSA op het vlak van de bescherming van minderjarigen en van transparantie op het vlak van reclame. Maandag had de Commissie daarnaast een tweede onderzoek geopend naar dat rewards-programma.

Aan de andere kant van de oceaan ligt Tiktok deze week nog meer onder vuur: de Amerikaanse president Joe Biden ondertekende een wet die Bytedance, het Chinese moederbedrijf van Tiktok, verplicht om de app binnen de 12 maanden te verkopen. Zoniet zal Tiktok in de VS worden verboden.