Europa verliest 20 ton goud per jaar via afgedankte autowrakken
Europa verliest grote hoeveelheden kostbare materialen via afgedankte voertuigen, waaronder 20 ton goud per jaar, omdat er bijna niets wordt gerecycleerd. En het aandeel van die kostbare stoffen in auto’s stijgt voortdurend, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Metalen zoals goud, kobalt en lithium zijn een onmisbaar onderdeel van onze batterijen, smartphones en elektronische gadgets, maar ook steeds meer van onze auto’s. Europa is ervoor afhankelijk van invoer, en springt dus maar beter zuinig om met de schaarse materialen.
"Die metalen zijn onmisbaar voor de transitie naar groenere technologie zoals elektrische auto’s, zonnecellen, led-verlichting en windenergie, en dus zijn problemen bij de aanvoer ervan een strategisch en economisch probleem voor de EU", zegt Maria Ljunggren Söderman, onderzoeker aan de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg. "Bovendien zijn het schaarse bronnen die op een duurzame manier benut moeten worden."
Steeds meer
Ljunggren Söderman werkt mee aan het Europese onderzoeksproject Prosum, dat nu een database heeft gecreëerd om het probleem aan te pakken. 'The Urban Mine Platform' lijst materialen op die al in circulatie zijn en die gerecycleerd kunnen worden uit voertuigen en elektronisch gereedschap.
Daaruit blijkt onder meer dat er steeds meer schaarse materialen gebruikt worden in de voertuigen. "Dat komt voornamelijk omdat we voertuigen maken die steeds meer geavanceerd zijn, met heel wat elektronica, lichte materialen en katalysatoren", zegt ze. "Het groeiende aandeel elektrische voertuigen draagt daar ook toe bij, ook al vormen ze voorlopig nog een beperkt deel van de vloot."
Een van die metalen is neodymium. Tegen 2020 zal er naar schatting 18.000 ton van het materiaal in omloop zijn in de actieve vloot voertuigen, negen keer meer dan in 2000.
Goud
Maar de onderzoekers waren vooral verrast door de enorme hoeveelheden goud in onze auto’s. In 2015 bevatten de Europese voertuigen samen zo’n 400 ton goud. Maar vooral: de afgedankte voertuigen dat jaar bevatten samen 20 ton goud – dat niet werd gerecycleerd. Dat betekent dus dat er jaarlijks voor honderden miljoenen goud verloren gaat.
"Uit onze berekeningen blijkt dat de hoeveelheid goud in afgedankte auto’s nu van dezelfde grootteorde is als die in afgedankte elektronica", zegt Ljunggren Söderman. "Dat is een groei die niet genegeerd mag worden."
Over het algemeen wordt maar een heel klein aandeel van de schaarse metalen in voertuigen gerecycleerd. Het grootste probleem is dat ze erg verspreid zitten in erg kleine hoeveelheden. In een doorsnee auto bijvoorbeeld zit een gram of twee goud verdeeld over tientallen componenten.
Hoewel de EU richtlijnen heeft voor de recyclage van waardevolle materialen in elektronica, bestaan er geen voor auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Aandeelhouders Tesla gaan opnieuw stemmen over miljardenbeloning Elon Musk
-
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
De West-Vlaamse ondernemer Guide Dumarey heeft gisterochtend rond 8 uur samen met ABC, de Amerikaanse verdeler van Van Hool, een nieuw overnamebod uitgebracht op de Lierse busbouwer Van Hool. Hij gaat er prat op dat hij meer jobs zou behouden dan kandidaat-overnemer VDL-Schmitz Cargobull. “Zeker een derde meer jobs op lange termijn”, aldus Dumarey op Radio 1. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
Minder Europese regels kunnen 21.000 banen opleveren in ons land, volgens handelsfederatie Comeos
-
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
18
Van kwaad naar erger voor Elon Musk: aandeel Tesla zakt naar laagste punt in jaar tijd
Wie een jaar geleden een Tesla-aandeel kocht, heeft alle winst donderdag zien verdampen. De beurskoers van de autobouwer is namelijk gekelderd naar het laagste punt in 52 weken. Bij het sluiten van de Amerikaanse beurzen strandde het aandeel nipt onder de symbolische grens van 150 dollar. CEO Elon Musk heeft wat brandjes te blussen. -
Recordprijzen voor koffie en cacao
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
-
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
PREMIUM19
Gedaan met lege rekken: federale regering stemt “historisch” besluit voor supermarktsector
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf carpels
Gerd Van nieuwenhove
Stefanie van Dijk
ivo torfs
Roger Duyssens