Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Willem (34) verdient 3.463 euro bruto. Onze werkexpert neemt zijn loon onder de loep: “Schoolvoorbeeld van promotieval”
-
Mijnenergie
Is een speciaal energiecontract voor jouw elektrische wagen voordelig?
Verschillende energieleveranciers bieden een specifiek tarief aan voor eigenaars van een elektrische wagen. Maar haal je daar ook effectief voordeel uit? Mijnenergie.be maakt de balans op. -
Mijnenergie
Vanaf 2025 dé norm in Vlaanderen: waarom zit de verkoop van warmtepompen toch in het slop?
Om de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn warmtepompen cruciaal. Maar nadat de verkoop ervan in 2023 eerst nog fors steeg, zat die sinds november in het slop. Hoe komt dat? En wat nu? Mijnenergie.be bekijkt de probleempunten, maar ook het potentieel van de warmtepomp. -
-
PREMIUM
Nu zelfs vliegmaatschappijen uitpakken met vakantiegeld-promo’s: 5 bespaartips om nog meer uit je reis te halen
-
Mijnenergie
Gasprijs in mei verder gestegen: hogere tarieven op 1 juni zeer waarschijnlijk
De voorbije twee maanden stegen de consumentenprijzen voor energie al gemiddeld met ongeveer 10 procent. Als we op de recente evoluties op de energiebeurzen afgaan, dan mogen we op 1 juni opnieuw een stijging van enkele tientallen euro’s op jaarbasis verwachten. Mijnenergie.be legt uit hoe je die duurdere prijzen nog kunt ontlopen als je snel reageert. -
Jobat
Tijd voor vakantiegeld: welk bedrag krijg jij uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
Livios
Al meer dan 70.000 tegels ‘gewipt’: zo maak je ook jouw bodem groener en duurzamer
-
PREMIUM36
2.000 Belgen zien vakantie in het water vallen na faillissement van touroperator: “We hadden onze koffers al ingepakt, dit is echt balen”
-
Jobat
Waarom stijgen sommige lonen in juni? Wanneer volg jij? En kan een indexering ook in je nadeel werken?
In juni zien een hoop werknemers hun loon weer wat stijgen – en niet alleen ambtenaren. Laurence Philippe en Melissa Menschaert, legal experts bij Partena Professional, leggen Jobat.be de logica achter de loonindexering uit en bespreken de gevolgen van het grote aantal indexeringen sinds het begin van de coronacrisis. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
PREMIUM139
Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”