Vlaamse premie voor elektrische auto's flopt
Door de tegenvallende verkoop van elektrische wagens raakt de Vlaamse zero-emissiepremie twee jaar na de invoering nog altijd niet van de grond. Dat schrijft De Tijd. In de eerste helft van dit jaar vroegen amper 157 Vlamingen een premie tussen 2.000 en 4.000 euro aan, blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
In totaal keerde de Vlaamse overheid dit jaar voor 545.000 euro premies uit, terwijl Tommelein elk jaar in een maximumbudget van 5 miljoen euro voorziet. Omdat Vlaanderen vorig jaar ook maar 1,15 miljoen euro uitgaf aan premies, werd de rest van het bedrag van vorig jaar overgeheveld naar 2018. Met het aanwezige budget van 8,3 miljoen euro zou Vlaanderen dit jaar nog meer dan 2.000 premies kunnen uitkeren.
In de eerste helft van dit jaar werden in België 1.705 elektrische auto's verkocht, blijkt nog uit cijfers van automobielfederatie Febiac. Daarmee is de elektrische auto, net als in 2017, goed voor 0,5 procent van de Belgische autoverkoop.
"Dat de elektrische wagen nog steeds niet echt doorgebroken is, bewijst dat de premie zeker nog nodig is. Ik reken op de autoconstructeurs om zo snel mogelijk met nieuwe modellen te komen zoals aangekondigd. Als er meer keuze is, zal de vraag stijgen, wat de prijs kan doen dalen", zegt Tommelein in een reactie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
"Elektrische auto's zijn voor veel Europeanen gewoonweg niet te betalen"
-
PREMIUM4
Odette, Joyce en Regina lieten hun DNA testen en dat veranderde hun leven: “Ik kreeg een lijst van 15 ziektes die ik nooit zou krijgen”
Al zeker honderdduizend Belgen lieten hun DNA testen via commerciële (Amerikaanse) bedrijven als MyHeritage, Ancestry of 23andMe. Ze zijn een makkelijke, snelle en goedkope manier om in het verleden te duiken, maar wat hun handleiding niet vertelt: ze kunnen je hele leven op z’n kop zetten. Joyce, Odette en Regina deden er één — elk om hun eigen reden — en kwamen véél te weten: “Uit de test kwam: verhoogd risico op kanker. Twee jaar later kreeg ik de diagnose.” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Elon Musk: "Tesla Model 3 vanaf eerste helft volgend jaar in Europa"
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Mijnenergie
Nieuw systeem schakelt toestel van Bosch of Siemens automatisch aan op voordeligste moment: de pro's en contra's in de kijker
Wie over een digitale meter en zonnepanelen beschikt, stemt zijn energieverbruik best af op de momenten dat de zon schijnt. Dat valt evenwel moeilijk te realiseren wanneer je vaak van huis bent. Daarom zorgen toestellenfabrikanten er nu voor dat het was- of droogprogramma automatisch start bij zonneschijn. Mijnenergie.be gaat na welke mogelijkheden die optie biedt. -
47
Nieuwe peiling: Groen en Vooruit moeten klappen incasseren, Open Vld klimt uit het dal
-
Kosten elektrische auto in Noorwegen lager dan dieselauto
-
UPDATE
Nederlandse parachutisten storten neer in Diest: een militair loopt bekkenbreuk op
Bij een ongeval met parachutisten van het Nederlandse leger in Schaffen, bij Diest, zijn donderdagmiddag twee gewonden gevallen.Diest -
70
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
Het welzijn van dieren krijgt straks allicht een plekje in onze grondwet. Tenminste, als de Kamer het licht op groen zet. Niet iedereen vindt dat een goed idee. Zeker ex-justitieminister en parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) niet. “Dit is levensgevaarlijk.” -
Brussel
Brusselse regering verbiedt dieselauto's vanaf 2030 en wil op termijn "alle voertuigen op fossiele brandstoffen" weren
59 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChris Kringel
Stefan Vantstraat
jean-pierre rejek
Els Pauwels
Geert Landsman