Zoveel rijken willen de SUV van Rolls-Royce, dat productie niet meer kan volgen
De Rolls-Royce Cullinan is de grootste en duurste SUV die je in Europa kunt kopen. Dat weerhoudt klanten niet om een exemplaar te bestellen. Sterker nog: de opulente kolossen gaan als zoete broodjes over de toonbank. Rolls-Royce worstelt om nog te voldoen aan de vraag.
De crisis lijkt verder weg dan ooit nu uitgerekend de dikste SUV van Europa veel beter verkoopt dan verwacht. De fabriek van Rolls-Royce in Goodwood draait overuren en er werden al 200 extra medewerkers aangenomen om voldoende Cullinans te kunnen bouwen. En nog lukt het niet. “We benutten de maximale productiecapaciteit, maar we kunnen nog steeds de vraag niet aan”, meldt een woordvoerder van de beroemde Britse automaker aan Automotive News.
Wereldwijd verkocht Rolls-Royce in 2018 4.107 wagens, het hoogste aantal ooit in de 115-jarige geschiedenis van het luxemerk. Veel huidige bezitters van een Rolls-Royce zouden nu de Cullinan willen als tweede extra karretje. En de auto zorgt ook voor nieuwe klanten. Zo is de gemiddelde klant nu veel jonger dan de traditionele klant en is de Cullinan ook erg populair onder vrouwen.
De Cullinan weegt maar liefst 2.600 kilogram en wordt aangedreven door een 6,75-liter V12-motor met 571 pk en 850 Nm koppel. Met een lengte van 5.341 mm, hoogte van 1.835 mm en breedte van 2.164 mm is het de grootste SUV die je in Europa kan kopen. De prijzen beginnen bij 417.426 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Rolls-Royce verkocht vorig jaar 4.107 auto’s. Een record in de 115-jarige geschiedenis van de beroemde automaker
Rolls-Royce heeft vorig jaar een recordaantal van 4.107 auto's verkocht. Dat is het hoogste aantal ooit in de 115-jarige geschiedenis van de beroemde Britse automaker. -
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUMde Volkskrant
Voor de prijs van een Rolls-Royce Dawn kun je 23 Fiat 500's cabrio kopen. Aan jou de keuze
Je kunt dus 23 Fiat 500’s cabrio kopen voor de prijs van een Dawn. En vermoedelijk passen ze er allemaal nog in ook, als je ze een beetje aanstampt. De Rolls-Royce Dawn is er vanaf 429 duizend euro, de versie die wij een dag mee kregen, kost bijna een half miljoen. Daar koop je 82 meter Fiat 500’s voor. Nog een financieel fun feitje: de vloermatjes, geliefd onderhandelingsobject voor gewone stervelingen, kosten 5.000 euro. -
Dit is de duurste nieuwe auto aller tijden, maar een dak zit er niet bij
-
Rolls-Royce, oldtimer en golfkarretje van Jeroen Piqueur verkocht voor 278.000 euro
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMaarten Nijs
Jan Verstrepen
Jaimie Duthoy
Patrick Sandra
Charlie Sieber