Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.
Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.
Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.
Hybride
REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.
Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."
REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."
Auto's en vliegtuigen
"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."
"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel. We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. De wetenschapper achter de nieuwe Kiekeboes: “Niet kunnen tekenen heeft mij nooit tegengehouden om achter mijn droom aan te gaan”
-
PREMIUM
“De lente is niet vandaag maar gisteren al van start gegaan”: waarom seizoenen niet altijd op de 21ste beginnen
De lente start op 21 maart, of dat hebben velen van ons zo geleerd. Maar klopt dat wel? “Het is een misverstand dat nog heel vaak de ronde doet”, vertelt wetenschapsjournalist Martijn Peters. “Onze seizoenen beginnen immers niét altijd op de 21ste van de maand. De astronomische lente is niet vandaag maar gisteren al begonnen, op 20 maart.” Onze wetenschapsjournalist legt uit hoe dit komt. -
Na recordjaar 2022 vorig jaar iets minder Europese octrooiaanvragen vanuit ons land
Belgische bedrijven, universiteiten en onderzoeksinstellingen hebben vorig jaar ruim 2.500 octrooiaanvragen ingediend bij het Europees Octrooibureau (EOB), een lichte daling na het recordjaar 2022. De KU Leuven is van alle universiteiten in Europa de grootste aanvrager van octrooien. Dat blijkt uit cijfers van het EOB. -
-
PREMIUM
Beschermen schimmels, feromonen of chilipepers straks onze gewassen? Hoe pesticidenreus Bayer (noodgedwongen) vergroent
-
Mysterie ontrafeld: wetenschappers ontdekken hoe eeneiige tweeling ontstaat
Wetenschappers van de universiteit van Maastricht hebben een ‘baanbrekende ontdekking’ gedaan. Zij zijn erin geslaagd een menselijke eeneiige tweeling te kweken, zonder daarbij een eicel of spermacel te gebruiken. Dankzij de kweek zien wetenschappers voor het eerst hoe zo’n tweeling ontstaat. “Dit kan vrouwen met zwangerschapsproblemen helpen.” -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Berkenpollenseizoen is officieel begonnen: “Komende dagen kan het lokaal om zeer hoge hoeveelheden gaan”
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM
Om long covid (beter) te begrijpen, moet je ook naar andere ziektes kijken: “Altijd is het zoeken naar x-factor die klacht verklaart”
Long covid begrijpen is een duizelingwekkende karwei. Het helpt daarbij te leunen op eerder onderzoek naar vergelijkbare ziektes, zoals bijvoorbeeld het chronisch vermoeidheidssyndroom ME/CVS. “We weten dat elke infectie bij een klein deel van de geïnfecteerden langdurige klachten veroorzaakt”, zegt expert Sjaak de Gouw. In die zin is long covid niet nieuw. Hij legt uit wat dit inzicht voor het onderzoek naar de aandoening kan betekenen: “Het kan zomaar kantelen.” -
PREMIUM
Vergeetachtigheid is niet altijd dementie maar mogelijk verborgen leverziekte: “Artsen kunnen dit soms moeilijk herkennen”
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJames Vernailen
Eddy Naert
Daniel Corstjens
Kurt Laes
Rudy De Wever