Reizen

Belgen denken eerst aan hun budget en dan pas aan de bestemming voor hun reis

Zon en zee: minder doorslaggevend voor Belgen dan het budget.© Jimmy Kets

Stijgende levensduurte of niet: driekwart van de Belgen wil niet meer uitgeven aan zijn vakantie in het buitenland dan vorig jaar, zo blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring. En nee, u wint niets als u het populairste vakantieland kunt raden.

Inge Schelstraete

Alles wordt duurder, maar 78 procent van de Belgen is toch niet van plan daardoor zijn vakantie in het buitenland te laten vallen. Meer nog: 57 procent van de meer dan 3.000 Belgen die door verzekeraar Touring werden ondervraagd, denkt dat ze daar niet meer aan zullen uitgeven dan vorig jaar, 17 procent wil zelfs besparen op het vakantiebudget.

Hoe ze dat denken klaar te spelen, vroeg Touring niet, maar aangezien de kostprijs voor 53 procent de doorslaggevende factor is om voor een bestemming te kiezen – meer dan zon en warmte (46 procent), bezienswaardigheden (44 procent), de lokale natuur (39 procent) en de nabijheid van de zee (33 procent) – is de jacht op goedkopere vakantiebestemmingen waarschijnlijk open.

Het populairste vakantieland is en blijft Frankrijk, met 38 procent, gevolgd door Spanje, met 26 procent. 29 procent blijft in België, of combineert een buitenlandse reis met een in eigen land. 12 procent van de deelnemers gaat niet op reis, en voor 41 procent van hen is dat om financiële redenen.

In 2023 ging 81 procent van de Belgen minstens één keer op vakantie buiten onze landsgrenzen; 33 procent ging zelfs 3 keer of meer op vakantie naar het buitenland. Toch zit het toerisme nog steeds niet op het niveau van 2019, voor de coronapandemie. Dat komt vooral doordat veel Aziatische landen hun grenzen langer gesloten hielden dan westerse.