Amper 23 op 500.000 werknemers ruilden hun bedrijfsauto al voor cashvergoeding
Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vandaag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de 'cash for car'-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. "Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding", zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.
Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. "We stellen vast dat de interesse heel erg mager is", zegt directeur Dirk Wijns in de krant. "We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd."
"Natuurlijk werkt cash for cars niet"
Oppositiepartij sp.a vindt het vanzelfsprekend dat de regeling cash for cars niet werkt, omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak. Dat zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.
Het probleem van te hoge lasten op arbeid kan volgens de socialisten enkel kan worden opgelost met een grote fiscale hervorming. Een forse verlaging van de lasten op arbeid zal ervoor zorgen dat er geen fiscale vluchtwegen meer moeten worden gezocht in de vorm van bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten. Inkomsten uit vermogen moeten op dezelfde manier worden belast als inkomsten uit werk.
Daarnaast is er een mobiliteitsbeleid nodig dat autobezit voor zoveel mogelijk mensen overbodig maakt. Sp.a laakt dat er wordt bespaard op het spoor en op De Lijn, terwijl er wel miljoenen worden uitgetrokken om nieuwe spitsstroken aan te leggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bereken of u wint met de cash-for-car-regeling: bedrijfswagen of cash?
-
Jobat
Sollicitatietests: hoe beslissend zijn de resultaten? En hoe blink je hierin uit? “Dit zijn de grootste tips die we kunnen meegeven”
Haak jij al af bij de gedachte dat je een persoonlijkheidsvragenlijst of cognitieve test zal moeten afleggen voor een sollicitatie? Je bent niet de enige. Toch brengen selectietesten voor jou vooral voordelen met zich mee op lange termijn. Twee experts van het hr-consultancybedrijf Hudson leggen Jobat.be uit wat je scores voor jou kunnen betekenen, en geven tips om de vragenlijsten tot een goed einde te brengen. -
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
-
Slecht nieuws voor schatkist: bijna 3,4 miljard euro verlies voor Nationale Bank
-
PREMIUM
Bedrijfswagen of cash?
De langverwachte cash-for-car-regeling is eindelijk in werking. Dat betekent dat u uw bedrijfswagen kunt inruilen voor extra loon per maand. Bedoeling is dat er uiteindelijk minder firmawagens rondrijden, wat goed is voor zowel het milieu als de mobiliteit. Volgens de overheidsdienst mobiliteit zal het effect desondanks beperkt blijven, want het voorspelt dat slecht 3 tot 9% van de gezinnen hun bedrijfswagen zullen inruilen. Hoe zit dat voor u: wint u bij die 'cash-for-car'-regeling? Maak mee de berekening en ga het na in zes stappen. -
Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste autobelasting wordt vervangen door variabele heffingen per kilometer op filegevoelige plaatsen/tijdstippen. "Je kan daar niet onderuit." Al voegt hij daar meteen aan toe dat het "niet voor deze legislatuur" zal zijn. -
PREMIUM143
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
-
Livios
Mos op je dak: kan het kwaad? En wat doe je ertegen?
-
vacature.com
Iedereen minstens één dag per week niet met de auto naar het werk
Tien à twintig jaar al zijn Bruno De Borger, Vincent Meerschaert en Nicole Van Doninck met (onderzoek naar) mobiliteit bezig. De toestand op de wegen zagen ze in die tijd systematisch verslechteren. Dat er vanuit politieke hoek zo moeizaam gereageerd wordt, vinden ze onbegrijpelijk. -
PREMIUM
1 op 7 bedrijfswagens rijdt nooit naar het werk
-
vacature.com
Waarom de bedrijfswagen afschaffen de file niet noodzakelijk oplost
90 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans
peter colson
André Van Laethem
Johan Billiet
Roy Coocks