Direct naar artikelinhoud

Krantenuitgever Persgroep gaat met EndemolShine video's maken en verspreiden

De hoofdrolspelers uit de dramaserie Gooische Vrouwen, een productie van EndemolShine.Beeld ANP

Uitgever de Persgroep en productiemaatschappij EndemolShine gaan samenwerken aan de productie en distributie van video’s. Het gaat om bestaande en nieuwe producties, die op platformen van de Persgroep gepubliceerd worden, voorlopig met name op de videotak van ad.nl. De overeenkomst is gericht op de domeinen reizen, eten en koken, comedy en entertainment, melden de bedrijven maandag in een persbericht.

De deal bestaat uit drie elementen, zegt Willem-Albert Bol, woordvoerder van de Persgroep. ‘We gaan de bestaande bibliotheek van EndemolShine opnieuw onder de aandacht brengen.’ Titels wil Bol nog niet noemen. Bekende producties van EndemolShine zijn dramaseries als Goede Tijden, Slechte Tijden, Moordvrouw en Gooische Vrouwen en programma’s als Miljoenenjacht, 1 tegen 100 en Hotter than my daughter.

Nieuwe formats

‘Op ad.nl doen we nu al iets soortgelijks met Jiskefet’, zegt Bol. ‘Hele afleveringen en losse scènes zijn daarvan te zien. Die staan inderdaad ook allemaal op YouTube, maar dat is een oceaan waarin je kunt verdrinken. Ad.nl moet een curatierol vervullen, met een overzichtelijke selectie filmpjes.’ Ad.nl biedt ook video’s aan van journalistiek platform Vice en Ziggo Sport.

Ten tweede gaan de Persgroep (eigenaar van onder meer de Volkskrant, Trouw, Q Music en Tweakers) en EndemolShine samen nieuwe formats ontwikkelen, waarvan er al een paar in de maak zijn. Bol: ‘Over de inhoud kunnen we nog niets zeggen, maar over een aantal weken hopen we de eerste videoserie te lanceren.’

Branded content

Tot slot gaan de twee mediabedrijven samen zogeheten branded content produceren, video’s die gesponsord zijn door merken. Eerder maakte EndemolShine al filmpjes voor bedrijven als Heineken, Philips, Nationale Postcode Loterij, Center Parcs en Albert Heijn. Op ad.nl was al een door Heineken gesponsorde webserie over de Olympische Spelen in Zuid-Korea te zien en een vlog van snowboarder Chris Vos, gesponsord door Toyota.

De deal is niet primair bedoeld voor de advertentiemarkt, benadrukt Bol. ‘We willen vooral de mensen die voor het nieuws naar ad.nl gaan, verleiden langer op de site te blijven hangen, doordat ze opeens een video over Max Verstappen of een leuk kookfilmpje tegenkomen. We merken dat korte clipjes het goed doen in een nieuwsomgeving.’