Frederik Backaert wil contractsoap achter zich laten: “Ik ging er in december niet meer van uit dat ik nu nog wielrenner zou zijn”
WielrennenHij maakte zichzelf onsterfelijk in de Tour van 2017 door zijn tomeloze aanvalsdrift, toch was hij eind 2018 bijna renner af. Na lange contractperikelen is Frederik Backaert (28) er dan toch weer bij voor Wanty Gobert. “Ik stond in december op het punt om te beginnen boeren.”
Dat je in het peloton nooit zeker bent van je plaats en dat het elk voor zich is. Het zijn huizenhoge clichés, maar ze kloppen wel in het geval van Frederik Backaert. De boerenzoon die aan de voet van de Berendries woont, zag zijn aflopende contract bij Wanty Gobert tot zijn eigen verbazing niet meteen verlengd. De besprekingen met het management werden telkens uitgesteld. Weken werden maanden onzekerheid. Uiteindelijk kon Backaert pas zijn krabbel zetten op 5 januari.
“Het was extraam laat, maar ik ben blij met mijn contract. Ook al heb ik moeten inleveren. Het kwam er na mijn aflopende verbintenis op neer dat er enkel plaats voor mij was als er een nieuwe sponsor met extra budget over de brug zou komen”, vertelt Backaert ons op de ploegstage in Alfas del Pi. “Als iets zo lang blijft aanslepen, dan begin je toch wel na te denken. Er werd mij eind oktober beloofd dat ik kon blijven, maar dat was dus afhankelijk van die sponsor. Het was op dat moment ook al te laat om eventuele, andere pistes te gaan verkennen. Op die tijd van het jaar vind je gewoon geen enkele ploeg die nog genoeg budget over heeft voor een extra renner. En voor een minimumloon wou ik ook niet gaan koersen, dan kon ik beter iets anders doen. Neen, halverwege december ging ik er niet meer van uit dat ik nog renner zou zijn na Nieuwjaar.”
Dat had logischerwijs zijn weerslag op de trainingsarbeid. De aanvaller pur sang liet de fiets meerdere dagen staan. Zich klaar makend voor het leven na de koers. “Het was mijn nonkel die op een bepaald moment vroeg hoe het nu precies met mijn situatie zat. Hij stelde voor of het niet beter was om mee te helpen in het bedrijf van mijn ouders. Ik heb dat dan ook even gedaan. Ik was dus eigenlijk al beginnen boeren. Mijn carrière als wielrenner had ik dan ingeruild voor een carrière in de boerenstiel. Zonder die late contractverlenging was het gedaan.”
Zover kwam het dus niet. Eind december volgde het nieuws dat de sponsor in kwestie zou tekenen. De wielrenner Backaert was gered. “Of ik die sponsor dankbaar moet zijn? Misschien wel, maar ik weet eigenlijk niet wie de geldschieter is. Een dochterbedrijf van Inbev, hoor ik, die actief is in de evenementensector. Ze staan in elk geval niet op het truitje van de ploeg. Het probleem was een beetje dat ik vorig jaar maar voor één seizoen had bijgetekend. Dat was mijn eigen keuze, ik hoopte weer stappen te zetten om zo een betere overeenkomst binnen te halen. Dat was misschien mijn fout. Soms loopt het op een rare manier. Nu, er is altijd open kaart gespeeld en ik denk niet dat de ploeg me dat kwalijk heeft genomen.”
Het liefst van al wil Backaert het voorval achter zich laten. Het missen van de Tour vorig jaar was een domper en door zijn contractperikelen was hij in november ook niet uitgenodigd op de eerste teambuildingactiviteit van de ploeg. Iets wat aankwam bij Backaert. De band met ploegleider Hilaire Van der Schueren is uiteindelijk wel intact gebleven. “Hilaire heeft zelfs voor mijn verlenging gepleit bij het management. Ik ben hem daar dankbaar voor. Hij en ik weten wat we aan elkaar hebben. (lacht) Als wij het na al die jaren al niet weten, dan gaan we het nooit weten.”
“Neen, ik moet vooruit. Ik moet dit seizoen weer bewijzen dat ik mijn plaats verdien en tonen dat ik opnieuw een verlenging van mijn éénjarig contract waard ben. Aan mijn ingesteldheid verandert niks. Ik zal nog altijd de sprint aantrekken als dat van doen is of werken voor de ploeg. Ik ga nu niet plots egoïstisch voor mezelf rijden. Dan zal het ook gauw voorbij zijn. Ik wil graag nog renner blijven en er van genieten. Als dit hele verhaal me iets geleerd heeft, dan wel dat koersen een mooie stiel is.”
“Als ik het moet vergelijken met werken op de boerderij is dat dag en nacht verschil. Er is wel eens koud en slecht weer, maar dat duurt enkele uren. In de boerenstiel ben je dag in dag uit met je bedrijf bezig. Op familiefeesten moet je de klok in de gaten houden om te vertrekken en de koeien te gaan melken. Dat is toch nog iets anders, denk ik dan. Ik besef hoeveel geluk ik heb als coureur. (grappend) En daarbij, ik weet nu ook dat het niet altijd even makkelijk is om met mijn eigen vader samen te werken.”
Johan Cruijff zei ooit dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Voor Backaert geldt hetzelfde. “De opgelopen trainingsachterstand in december kan eigenlijk nog in mijn voordeel zijn. Vorig jaar trainde ik te veel. Ik deed toen ritten van 220 kilometer. Tegen februari was ik niet fris meer. De klassiekers zijn daardoor een beetje tegengevallen. Nu zal dat hopelijk anders zijn. Mijn eerste doel is de Omloop en daarna komen de belangrijke wedstrijden. Ik wil er in de zomer dan vooral weer bij zijn in de Tour. Het is aan mij om de ploeg te bewijzen dat ik die plaats waard ben.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
PREMIUM
Starten ze met speciaal materiaal? En wat kan Uijtdebroeks op de grindwegen? Vijf vragen over de gravelrit in de Giro
De Giro is vandaag toe aan een nieuw moment van opwinding. Met 11,6 kilometer gravel in de laatste vijftig kilometer plus een steile asfalthelling tot twintig procent in het slot lijkt rit vijf een miniversie van Strade Bianche. Vijf vragen over deze ‘cruciale etappe’, beantwoord door renners en ploegleiders. -
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
-
1
Uijtdebroeks ondanks tijdsverlies tevreden met tijdrit: “Heb flinke progressie gemaakt”
-
Girmay valt twee keer kort na elkaar, Ganna maakt het sprintersploegen nog knap lastig: dé momenten van de vierde rit in de Giro
Geen tweede ritzege voor Tim Merlier (31) in de Giro. Dat in een vierde etappe waar hardrijder Filippo Ganna zich in het begin én in het slot liet zien. En Biniam Girmay twee keer viel op een spekglad wegdek en er noodgedwongen de brui aangaf. Dit zijn dé momenten van de vierde rit. -
2
“Volkomen belachelijk om hierop te koersen. Schaam jullie”: Thijs Zonneveld stapt uit gravelrace in Aken
De Gravel World Series in Aken hoefde niet langer voor Thijs Zonneveld, journalist die zelf op hoog (semiprof) niveau fietst. Veel obstakels zoals geparkeerde en rijdende auto's, mensen met kinderwagens en tractoren op het parcours zorgden voor hachelijke situaties. Zonneveld was dan ook niet mals voor de organisatie op sociale media. -
PREMIUM6
“Van Aert staat verder dan Vingegaard”: CEO Plugge na de dreun in het voorjaar voor Visma-Lease a Bike
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Ritverslag11
Tim Merlier schiet meteen raak in de Giro, Pogacar verraste in slot nog bijna met knap nummertje
Tim Merlier (31) heeft de derde etappe in de Giro op zijn naam geschreven. De Oost-Vlaming van Soudal Quick-Step versloeg Jonathan Milan in een prangend sprintje. Tadej Pogacar verzorgde het spektakel door op het laatste klimmetje weg te springen. De Sloveen leek ook op weg naar de zege, maar in de absolute slotfase werd de rozetruidager nog gegrepen. Voor Merlier is het al zijn achtste zege van het seizoen. -
2
“Mythische Stelvio geschrapt uit parcours”: wordt hevige sneeuwval spelbreker in de Giro?
‘t Is nog bijna twee weken, maar in Italië vrezen ze nu al voor de beklimming van de Stelvio. De legendarische klim is één van de pronkstukken van de Giro, maar momenteel is er geen doorkomen aan richting de top. Hevige sneeuwval als spelbreker. De Italiaanse openbare omroep RAI is zelfs zeker dat de beklimming van de legendarische Stelvio uit de etappe wordt geschrapt. -
17
“Dit had fataal kunnen aflopen”: jonge renster ontsnapt aan drama nadat onoplettende ploegleider haar ten val brengt met volgwagen
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageermarc van neerveldt