Luister naar

Elektrificeer de ouwe reus

Nieuws
Eigenaren van vrachtwagens, hijskranen en tractoren zijn eraan gewend dat je soms een dieselmotor moet vervangen. Die voertuigen gaan lang mee. En dan kun je ze ook best elektrisch laten maken. ‘Iets om mee te shinen.’
Gerard Reijn redactie vk
maandag 13 augustus 2018 om 03:00
Eigenaars Mischa Bauman (links) en Anne Kloppenborg bij een omgebouwd voertuig.
Eigenaars Mischa Bauman (links) en Anne Kloppenborg bij een omgebouwd voertuig. Simon Lenskens

Amsterdam

Er staat een takelwagen voor de deur van de werkplaats in Swifterbant, een Toyota Landcruiser. Die komt uit Parijs, zegt Anne Kloppenborg (39). ‘Die is van sleepbedrijf ATS, dat een groot marktaandeel heeft in Parijs. Dat marktaandeel willen ze houden, en daarom gaat ATS de burgemeester van Parijs voorstellen om alle sleepwagens te elektrificeren. Deze hier wordt een demonstratiemodel.’

Het ombouwen is nagenoeg klaar. Geruisloos rijdt de geëlektrificeerde takelwagen de werkplaats binnen voor een laatste controle. Mocht het ATS lukken, dan bouwt Anne Kloppenborg, oprichter en mede-eigenaar van New Electric in Swifterbant, Amsterdam en Middenmeer, tientallen van deze Franse sleepwagens om. De dieselmotor gaat eruit en er komt een elektromotor voor in de plaats, plus een pakket batterijen.

De milieuwinst is enorm, zegt Kloppenborg. ‘Die sleepwagens staan zo’n 14 uur per dag aan de Périphérique te wachten op een telefoontje dat er ergens iets gesleept moet worden. Dan komen ze even in actie: rijden, slepen; met een paar kwartier is de klus weer geklaard.’ En dan staan ze daar weer, achter de vangrail, urenlang werkeloos te brommen. Want al die tijd draait de dieselmotor. In de zomer om de airco aan de gang te houden, in de winter vanwege de verwarming. ‘Zelfs als je de batterijen van deze auto zou laden met kolenstroom, heeft hij een CO2-uitstoot die 60 procent lager ligt dan met een dieselmotor’, zegt hij trots. En omdat Franse stroom grotendeels atoomstroom is, is de CO2-winst nog aanzienlijk groter.

elektrische boot

Al negen jaar elektrificeert Kloppenborg auto’s en schepen. Geen voor de hand liggende keuze voor de student politicologie, die ook een tijdje in de ICT werkte. De ommekeer kwam in 2008, op een parkeerplaats in San Francisco. Kloppenborg, die ook de Amerikaanse nationaliteit heeft dankzij zijn Amerikaanse moeder, had gehoord van dat aparte bedrijf Tesla dat elektrische auto’s bouwde, en nam er een kijkje. ‘Er stonden wat Tesla’s buiten, met draden die overal uit kwamen. En ik maar fotograferen.’

Zoiets wilde hij ook. ‘Ik wilde een bedrijf beginnen, want ik wilde met mijn vriendin een gezin stichten.’ Elektrische auto’s bouwen leek hem geen goed idee. Elektrische schepen, dat was een beter plan. ‘Ik was gek op speedboats en op waterskiën.’ Gezin, bedrijf, elektrische bootjes: het vloeide op die parkeerplaats van Tesla samen in zijn hoofd, en een jaar later begon hij met zijn eerste product. Hij kocht een boot van 800 euro en een pakket elektrische onderdelen van 15.000 euro, en begon te sleutelen.

Pas in 2012 was de boot klaar. ‘Bij de eerste proefvaart schoot ze zo hard vooruit, dat we er alleen maar om konden lachen.’ Die lachbui is op YouTube te zien, met andere memorabele momenten. ‘It’s not just a product, it’s a movement’, schakelt Kloppenborg over op Amerikaans. Misschien wat overdreven, zegt hij, maar toch: ‘We hebben geen personeel hoeven werven. Iedereen hier heeft zich aangemeld nadat ze wat van onze filmpjes hadden gezien.’

Inmiddels heeft zijn bedrijf vijftien boten afgeleverd. Speedboats en rondvaartboten, en zelfs een sleepboot. Daarnaast heeft New Electric dertig pasklare pakketten verkocht aan botenbouwers.

In 2013 ontmoette hij Mischa Bauman, die knutselde aan racewagens en de motoren van klassiekers toerustte met moderne techniek. Samen gingen ze auto’s en vrachtwagens elektrificeren. Niet de standaardauto’s, daarvoor is zo’n ingreep te duur, maar werkvoertuigen en klassiekers. De Franse tycoon betaalt 85.000 euro per sleepwagen. Het ombouwen van de Volvo Amazon die gestript op de brug staat, gaat rond 55.000 euro kosten.

‘Het zijn vooral gepassioneerde jonge ondernemers die zoiets bestellen. Die willen shinen. Die noemen een Tesla een tablet op wielen.’ Dankzij belastingregels voor milieu-investeringen kunnen de kosten nog meevallen. Hoeveel de eigenaar van de Morris Minor moet gaan betalen, een koddig Brits wagentje met veel hout in het koetswerk, weet hij niet precies. Tot nu toe zijn er volgens de Rijksdienst voor het Wegverkeer 49 voertuigen omgebouwd, waarvan 9 afgeleverd door New Electric.

aanbestedingen

Dat eigenaren van vrachtwagens, hijskranen en tractoren hun dieselmotoren laten vervangen door iets elektrisch, is een kwestie van rekenen, zegt hij.

‘Die voertuigen gaan vaak langer mee dan hun motoren. Dus die ondernemers zijn gewend om een motor te laten vervangen.’ Kloppenborg hoeft ze er alleen van te overtuigen dat elektrisch vaak de beste oplossing is. En vaak weten ze het zelf al. ‘Veel gemeenten hebben regels om oude diesels te weren, dus het wordt steeds aantrekkelijker die te vervangen. En als je mee wilt doen met aanbestedingen van de overheid, kun je jezelf aantrekkelijker maken als je alleen met elektrische apparaten en wagens werkt. Dat wordt in steeds meer aanbestedingsprocedures gevraagd.’ Zo heeft Amsterdam voor werkzaamheden in de stad een voorkeur voor elektrische machines die op duwbakken door de grachten worden verplaatst.

Soms, zoals bij sleeptycoon ATS, gaat het om behoorlijke aantallen. ‘Kleyn Trucks, een van de grootste in tweedehands vrachtwagens, wil per jaar dertig lichte vrachtwagens door ons laten elektrificeren, voor de Nederlandse markt.’

kant-en-klaar

Het elektrificeren van een auto of vrachtwagen is een secuur werkje. Voor elk type auto of truck moet apart een ontwerp worden gemaakt. En dan moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer elk omgebouwd voertuig goedkeuren.

Op dit moment heeft New Electric voor twintig typen een kant-en-klare kit klaarliggen, die zo kan worden geleverd of, indien gewenst, ingebouwd. Voor de MAN-vrachtwagen die naast de werkplaats staat, voor de Franse sleepwagen, maar ook voor een bestelwagen van Iveco die in een fabriek in Barcelona wordt gemaakt. ‘Als het wat wordt met die Iveco’s, hebben we het zo over honderd voertuigen.’

Kloppenborg verkent niet alleen de Europese markt. ‘We zijn betrokken bij de bouw van bussen op waterstof, in China’, zegt hij. Hij verwacht hoe dan ook forse groei.

Volgend jaar betrekt hij in Swifterbant een ruimte drie keer zo groot als zijn huidige garage, met nog aanzienlijke uitbreidingsmogelijkheden. ‘Ik verwacht dat we binnen enkele jaren twintig man in dienst hebben, en een omzet van 3 tot 5 miljoen euro.’ Met een lachje: ‘Of we zijn er geweest.’ <

New Electric

waar Amsterdam

sinds 2008

werknemers 12

jaaromzet 754.000 euro

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De terugverdientijd van de investering in zonnepanelen loopt door alle maatregelen op.

Zijn zonnepanelen nog rendabel? En is het fair dat je nu moet betalen voor teruggeleverde stroom?

Als laatste grote energieleverancier heeft nu ook Essent aangekondigd vanaf 1 juli kosten in rekening te gaan brengen bij huishoudens die elektriciteit terugleveren met zonnepanelen.

Metselrobot aan het werk op een bouwplaats in de Amsterdamse Houthaven.

Bouwen wordt iets minder zwaar met robot die zelf muren metselt

De Nederlandse techstart-up Monumental maakt robots die dankzij kunstmatige intelligentie muurtjes kunnen metselen. Een ideale oplossing voor het tekort aan vakmensen, maar 24 uur per dag metselen is er nog niet bij.

Met 'kop-tot-staartpakketten' wil Berend te Voortwis restvlees voorkomen.

Vleesdistributeur Grutto slacht zonder restvlees: 'Het kan, goed vlees verkopen én de natuur herstellen'

Berend te Voortwis verkoopt met zijn bedrijf pakketten vlees van koeien, varkens en kippen die zijn gehouden door boeren die aan natuurherstel doen. ‘Hoor je dat? Een grutto. Die is er alleen als het land gezond is.’

Peter Wennink en Christophe Fouquet tijdens de aandeelhoudersvergadering van ASML.

Door massaal eigen aandelen in te kopen, fêteren bedrijven kortetermijnbeleggers

Het beoogde nieuwe kabinet ziet tot opluchting van het bedrijfsleven af van een belasting op de inkoop van eigen aandelen. Vorig jaar kochten Nederlandse beursfondsen voor 35,4 miljard euro aan eigen aandelen in. Waarom?

OpenAI maakt GPT-4o ook beschikbaar voor niet-betalende klanten.

OpenAI geeft Google het nakijken met chatbot die 'voelt als AI uit de films'

De nieuwste versie van ChatGPT is een stuk veelzijdiger en kan soepel omgaan met video, tekst en spraak. De pratende chatbot voelt daarmee voor het eerst als persoonlijke assistent. Google heeft voorlopig het nakijken.

Boxie24 haalt de spullen via ‘pick-ups’ op en brengt ze ook weer terug wanneer dat gewenst is. De klant kan thuisblijven.

Kleine huizen zijn gat in de markt voor een bedrijf dat 24 uur per dag spullen ophaalt en opslaat

Als het huis gaat knellen, bieden opslagbedrijven uitkomst. Boxie24 bouwde in korte tijd een opslagimperium op. Het heeft wereldwijd inmiddels 74 vestigingen. ‘Veel huizen zijn te klein voor een racefiets en droogtrommel.’