Luister naar

Beknibbelen op piloten nekt Ryanair

Nieuws
Jarenlang heeft budgetmaatschappij Ryanair geprofiteerd van het gering aantal piloten dat het in dienst had. Nu bijt dit beleid het bedrijf in de staart. Piloten lopen weg, vluchten worden geschrapt en de klanten morren.
Dion Mebius redactie vk
vrijdag 22 september 2017 om 03:00
Ryanair-topman Michael O’Leary geeft op een persconferentie in Dublin uitleg over het schrappen van vluchten.
Ryanair-topman Michael O’Leary geeft op een persconferentie in Dublin uitleg over het schrappen van vluchten. ap / Niall Carson

Amsterdam

De laagste ticketprijzen van Europa, mogelijk gemaakt door de laagste personeelskosten van Europa. Met dat credo wist Ryanair in de luchtvaart uit te groeien tot de machtigste prijsvechter van het continent. Topman Michael O’Leary (56) gaat er prat op, reizigers voor een paar euro van A naar B te kunnen brengen. Verder moeten ze hun mond houden. Dat geldt ook voor de piloten van ­Ryanair. Want piloten, dat zijn maar ‘omhooggevallen taxichauffeurs’, zei O’Leary eens.

Vanwege een overschot aan vliegers kwam Ryanair altijd met die houding weg. De piloten konden nergens anders aan de bak en moesten de lange werkdagen, korte rustperiodes en voor pilotenbegrippen schamele salarissen wel pikken. Nu de internationale luchtvaart weer hard groeit, zoeken steeds meer Ryanair-piloten hun heil elders. Volgens de Ierse pilotenvakbond zijn het afgelopen jaar 700 piloten vertrokken bij O’Leary’s ‘taxibedrijf’. Alleen al budgetvlieger Norwegian Air zou 140 piloten van Ryanair in dienst hebben genomen.

Ryanair heeft veel last van die leegloop. Zozeer zelfs, dat O’Leary vorige week moest besluiten tot november liefst tweeduizend vluchten te schrappen. Volgens de Ier kan hij niet anders, omdat de piloten massaal achterstallige vakantiedagen opnemen, waardoor er grote gaten in het dienstrooster zijn ontstaan.

Toch zou het opnemen van vakantiedagen bij andere maatschappijen niet leiden tot het schrappen van duizenden vluchten. Net zo min als slecht weer of stakingen van luchtverkeersleiders – de andere oorzaken die Ryanair aanvoert voor het uitdunnen van het vluchtenschema.

De werkelijke reden voor het schrappen van de vluchten lijkt dan ook dat de piloten massaal weglopen. Wie naar het relaas van sommige ex-piloten luistert, begrijpt wel dat zij hun biezen pakken. ‘Het werk maakte me kapot’, schrijft voormalig Ryanair-vlieger James Atkinson in een opiniestuk in de Britse krant The Guardian. ‘Geregeld moest ik op vrije dagen onbetaald afreizen naar vliegvelden waar Ryanair met een pilotentekort kampte. Daar aangekomen moest ik vijf lange dagen achtereen vliegen. In de drukke zomerperiode kreeg ik daarna maar drie dagen rust voordat ik opnieuw werd opgeroepen.’

De piloten hebben ondanks dit moordende werkschema nergens recht op, aldus Atkinson. ‘Andere mensen kunnen het nauwelijks geloven, maar piloten krijgen tijdens hun werk niet eens een gratis flesje water.’

reputatieschade

Ryanair heeft jarenlang geprofiteerd van zijn lage personeelskosten, maar de Ierse budgetmaatschappij moet nu bloeden. O’Leary zegt dat de annuleringen zijn luchtvaartmaatschappij zo’n 25 miljoen euro kosten. De maatschappij kan daarnaast de nodige schadeclaims van toeristen tegemoetzien.

Naast de directe kosten is er reputatieschade voor Ryanair. Wie durft nog een vlucht te boeken bij een luchtvaartmaatschappij die ineens kan besluiten een vliegtuig aan de grond te houden, soms slechts enkele uren voor vertrek?

Om erger te voorkomen bood Ryan­ air zijn piloten deze week een bonus aan van 12.000 euro. In ruil daarvoor moeten zij een deel van hun vakantiedagen opgeven. De piloten hebben het aanbod geweigerd, maakte The Guardian donderdag op uit een concept-antwoord van de piloten aan hun baas. Mogelijk moet Ryanair daardoor meer vluchten annuleren. O’Leary ontkende gisteren dat er een conflict is tussen de piloten en hun broodheer, al vond de baas van Ryanair wel dat sommige piloten ‘wel erg vol van zichzelf zijn’.

blunder

In 2014 haalde O’Leary fel uit naar de directie van Aer Lingus, een Ierse luchtvaartmaatschappij die toen voor een groot deel in handen was van ­Ryanair. Aer Lingus kampte met stakend personeel en moest tweehonderd vluchten annuleren. ‘Mismanagement!’, riep O’Leary, die meteen het ontslag van een van de directeuren eiste. Want vluchten annuleren vanwege problemen met het personeel: dat kon echt niet.

Drie jaar later begaat hij dezelfde blunder, nu met tien keer zo grote gevolgen. Donderdag stak hij op een persconferentie de hand in eigen boezem. ‘We maken fouten. Dit keer was het een enorme fout.’ De piloten kunnen weinig met die boetedoening. O’Leary zal hun tegemoet moeten komen met een hoger loon en een minder slopend rooster. Zo niet, dan trekken nog meer piloten de deur achter zich dicht . Dan zit Ryan­air pas echt aan de grond. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.