© La Meuse

Mindervalide mag niet met nieuwe auto rijden omdat hij 1 centimeter te laag is

Jérémy Delvaux, die al zestien jaar in een rolstoel zit, mag niet met zijn nieuwe aangepaste auto rijden. “Om zo gemakkelijk mogelijk in te stappen, liet ik hem verlagen. Maar op de technische controle werd hij afgekeurd omdat hij 1 centimeter te laag is.”

tg

Jérémy Delvaux probeert zo zelfstandig mogelijk te leven en rijdt met een aangepaste auto. Onlangs kocht hij een nieuwe Alfa Romeo Giulietta, vertelt hij in La Meuse, die hij met een gehomologeerde kit liet aanpassen. Zo werd de wagen verlaagd, zodat hij gemakkelijker kan instappen. Maar op de technische controle werd zijn voertuig afgekeurd. Hij is de laag om zich in het verkeer te mogen begeven.

Goca, dat in ons land verantwoordelijk is voor de technische controle en de rijbewijzen, begrijpt de ontgoocheling van de man. Maar ze verwijzen naar een ministeriële omzendbrief die de materie omtrent verlaagde voertuigen regelt en die in 2004 werd gepubliceerd in het in het Belgisch Staatsblad. Daarin staat duidelijk: “De basisvereiste is dat het voertuig een bodemvrijheid van 11 cm, de bestuurderaanwezig in het voertuig, moet vertonen.

Sportbanden

En bij de auto van Jérémy Delvaux is dat maar 10 centimeter. Die wet is er volgens Goca onder meer om te verhinderen dag auto’s met hun onderkant tegen verkeersdrempels op boordstenen zouden rijden.

Maar volgens Goca ligt het probleem niet alleen aan de goedgekeurde kit die gebruikt is om de auto te verlagen, maar ook onder meer aan de banden. Sportbanden zijn nu eenmaal dunner dan gewone banden en zorgen dat de wagen nog wat lager op de weg ligt. Te laag, in dit geval.

Voor de gehandicapte man zit er weinig anders op dan de auto in de originele vorm te laten herstellen. Of een andere kit laten installeren zodat de auto iets minder laag op de grond komt te liggen. Andere wielen plaatsen is ook een oplossing.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer