Direct naar artikelinhoud
Samen

Paul Schyvens over de som die De Roma kreeg van Tom Meeuws: "549.000 euro is een correcte prijs"

Paul Schyvens, coördinator van De Roma.Beeld Laenen

De Lijn betaalde het Antwerpse cultuurhuis De Roma 549.000 euro om het openingsfeest te organiseren van een naburige tramtunnel. "Een correcte prijs", zegt coördinator Paul Schyvens.

Het was de grootste opdracht ooit voor cultuurhuis De Roma, toen Tom Meeuws (sp.a), toenmalig directeur van De Lijn Antwerpen, in 2014 vroeg of het de feestelijke opening van de Reuzenpijp, een tramtunnel onder de Turnhoutsebaan, kon organiseren. Kostprijs: 549.000 euro, exclusief btw.

"Aanvankelijk wilde De Lijn minder betalen, maar wij hebben gezegd dat we voor dat geld de opdracht zouden weigeren", verklaart Paul Schyvens, de coördinator van het cultuurhuis. "Ook daarna hebben we niet gesmost met geld. Onze boekhouding, die openbaar is, toont aan dat het geld bijna allemaal naar jobs is gegaan."

'Aanvankelijk wilde De Lijn minder betalen, maar wij hebben gezegd dat we voor dat geld de opdracht zouden weigeren'
Paul Schyvens, coördinator De Roma

Lichtspektakel

Tien dagen lang werden 20.000 Antwerpenaren door de al dertig jaar leegstaande tramtunnel gegidst. Onderweg kregen ze een lichtspektakel en kunstwerken te zien. Drink, een gesloten premetrostation, werd voor de gelegenheid ingericht als tentoonstellingsruimte.

Bovengronds kregen bezoekers een fles Triple d'Anvers van De Koninck en een pakket van Gazet van Antwerpen. Die cadeaus werden gesponsord en niet betaald door De Lijn. Wel vloeide er geld naar de openingsdag, waarop de Turnhoutsebaan verkeersvrij werd gemaakt en allerlei groenperkjes kreeg.

"De vraag van Tom Meeuws was voor ons een godsgeschenk", zegt Schyvens. "De Lijn wilde een feest organiseren waaruit bleek dat het openbaar vervoer en de zwakke weggebruiker in de toekomst een andere, meer leefbare, Turnhoutsebaan zouden krijgen. Dat sloot perfect aan bij onze maatschappelijke visie."

Overleven

Dat De Roma in 2014 al 150.000 euro kreeg terwijl het contract pas in 2015 werd afgesloten, vond hij niet vreemd. "Tom zei: 'Je mag die facturen al in 2014 sturen.' En ik was blij met dat voorschot. Uiteraard heb ik niet nog eens expliciet gevraagd of dat mocht van De Lijn. Dat leek evident."

Schyvens blijft erbij dat de hele uitbesteding correct is verlopen. "Ik wil niet pretentieus klinken, maar wij hebben die opdracht ontzettend goed uitgevoerd", zegt hij. En om een idee te geven van de omvang: de start van de Tour de France in Antwerpen kostte de stad in datzelfde jaar 400.000 euro.