Onderwijsraad bepleit fundamentele bezinnig op onderwijsstelsel
Den Haag
Dat adviseert de Onderwijsraad in het vrijdag gepresenteerde rapport Hoofdlijnen van de Stand van Educatief Nederland. De publicatie is aangeboden aan de ministers van Onderwijs, Van Engelshoven en Slob.
In Nederland is een ons land typerende scheiding tussen onderwijssectoren, schoolsoorten, leerwegen en opleidingen. Daardoor komen leerlingen met diverse sociale achtergronden elkaar steeds minder vanzelfsprekend tegen. ‘Terwijl de school bij uitstek de plaats is waar jongeren moeten leren omgaan met verschillen, door te oefenen in het omgaan met conflicten en het respect bijbrengen voor andersdenkenden. Het onderwijs kan hierdoor maar beperkt bijdragen aan sociale samenhang in de samenleving’, aldus het rapport.
De Onderwijsraad constateert dat de scheiding tussen schoolsoorten en leerwegen strikter is geworden. Daarnaast is het aantal breed samengestelde brugklassen afgenomen. Dat maakt het voor een leerling lastiger op een later moment door te stromen. ‘Daardoor bepaalt de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs steeds meer het verdere verloop van hun schoolloopbaan. Omdat in Nederland deze plaatsing bovendien op vroege leeftijd gebeurt, krijgen sommige groepen leerlingen, zoals laatbloeiers, minder kansen in het onderwijs.’
permanente educatie
In een veranderde arbeidsmarkt gaat leren niet meer vooraf aan betaald werken, constateert de Onderwijsraad. Daarom is een combinatie van werken en leren nodig tijdens iemands loopbaan. ‘Het huidige stelsel – dat primair is ontworpen voor kinderen en jongeren, en in veel mindere mate voor (werkende) volwassenen – is onvoldoende ingericht op scholing permanent te maken gedurende de levensloop.’ Volgens de Onderwijsraad, een adviesorgaan van de regering, vragen deze knelpunten een aanpassing van het onderwijsstelsel. Zo moet de scheiding van schoolsoorten ‘waar nuttig en mogelijk’ worden verminderd en moeten opleidingen met elkaar verbonden worden. Verder moet op havo en vwo het beroepsgericht onderwijs worden gestimuleerd en de selectie van leerlingen worden verbeterd. <