Direct naar artikelinhoud
NieuwsWielrennen

Met sponsor Red Bull bouwt Bora-Hansgrohe geduldig aan een superploeg

Bob Jungels, Maximilian Schachmann, Jai Hindley en Primoz Roglic tijdens de Ronde van het Baskenland.Beeld Photo News

Met enige trots ging Ralph Denk, CEO van wielerteam Bora-Hansgrohe, aan de vooravond van de Giro in op het partnerschap met Red Bull. Een snelle komst van Remco Evenepoel of Wout van Aert naar zijn team ontkende hij. ‘Het is niet de bedoeling om hen vrij te kopen.’

en

Eind 2023 kocht Red Bull zich voor 51 procent in bij RD Procycling GmbH & Co. KG, de overkoepelende holding van Bora-Hansgrohe. Zo werd de Oostenrijkse energiedrankproducent meerderheidsaandeelhouder van de Duitse wielerploeg. De goedkeuring door de Oostenrijkse mededingingsautoriteit volgde wat later. “De deal is rond, een hoop voorbereidend administratief werk ligt achter ons. Vanaf nu kunnen we vooruit”, glunderde Ralph Denk achter de micro in de persconferentiezaal van de Giro in Turijn.

“Een grote en belangrijke stap in onze toekomstige groei en ontwikkeling”, zo noemde de CEO het. “Grote overwinningen drijven me. Dat is de eenvoudige motivatie achter dit project. Red Bull zag er een enorm potentieel in, dat beschouw ik als een eer, en zal ons helpen die grote doelen te verwezenlijken. Dan spreek ik niet louter over het winnen van de Tour de France. We willen het aantrekkelijkste merk worden in de wielersport. Dat zal niet lukken van de ene week op de andere. Maar het is op termijn wel onze doelstelling.”

Concreet: vanaf de start van de Tour de France zal het huidige Bora-Hansgrohe transformeren in Red Bull-Bora-Hansgrohe – de internationale wielerunie UCI laat maximaal drie hoofdsponsortitels in de ploegnaam toe.

Florian Lipowitz rijdt de Giro namens Bora-Hansgrohe.Beeld Photo News

“Onze fietsen, outfits, helmen et cetera krijgen een nieuwe branding. We blijven wel koersen met een Duitse licentie.” De WorldTour-kern krijgt een stevige financiële injectie. Het surplus aan budget (momenteel zo’n 25 miljoen euro) zal ook worden aangewend voor de creatie van een belofteteam. “Dat moet de doorstroming tussen onze junioren en profs compleet maken.”

Privésponsoring

Denk maakte komaf met de geruchten die circuleerden in de Duitse media, als zou het team voor 2025 vol inzetten op het inlijven van Remco Evenepoel, Wout van Aert en Tom Pidcock. Daarbij werd iets te snel de link gelegd met de exclusiviteitscontracten van deze renners met Red Bull (Van Aert, Pidcock) en Specialized (Evenepoel), fietsenconstructeur van Bora-Hansgrohe. “Zowat iedereen die Red Bull dronk werd in het recente verleden aan ons gekoppeld”, lachte Denk.

“Ik geef toe: Evenepoel, Van Aert en Pidcock zijn fantastische coureurs. Maar alle drie hebben ze nog een lopend contract bij hun huidige team.” Evenepoel (Soudal-QuickStep) en Van Aert (Visma-Lease a Bike) liggen vast tot eind 2026, Pidcock (Ineos Grenadiers) ligt zelfs vast tot eind 2027. “Zeg nooit nooit, we zien wel wat de toekomst brengt. Maar op dit moment is het niet onze ambitie om hen vrij te kopen.” Ook in de entourages van de renners wordt stellig ontkend dat er een deal met Red Bull-Bora-Hansgrohe zou zijn.

Sinds twee weken heeft Van Aert trouwens het fietsen hervat. Vaak korte ritjes, meestal richting Antwerpen, waar hij aan zijn revalidatie werkt. Woensdag fietste hij voor het eerst vier uur. Als zijn herstel goed evolueert, komt hij eind mei weer in competitie. Van Aert heeft de Ronde van Noorwegen (23 tot 26 mei) aangestipt als eerste koers sinds hij op 27 maart zijn sleutelbeen, borstbeen en zeven ribben brak in Dwars door Vlaanderen.

Wout van Aert, met Red Bull-helm, ligt nog tot eind 2026 onder contract bij Visma-Lease a Bike.Beeld BELGA