© Joris Herregods

Nieuwe aanpak faculteiten UA lijkt te lonen: meer studenten kiezen geschiedenis of wetenschappen

De wetenschappen blijven aan populariteit winnen aan de Universiteit Antwerpen. Maar verrassend dit jaar is dat ook geschiedenis opvallend meer studenten aantrekt. En ook het ‘moeilijke broertje’ wiskunde noteert een stijging. Beide faculteiten wijten dat aan hun nieuwe imago.

Dirk Hendrikx

Ook in Leuven scoren beide richtingen voor eerstejaarsstudenten lichtjes positief, al is het veel minder uitgesproken. Dat heeft misschien te maken met de aanpak van de faculteiten in Antwerpen. “Dat hopen we toch”, zegt professor geschiedenis Maarten Van Ginderachter.

“Sinds een paar jaar zetten wij onze opleiding op een andere manier in de markt. Dat doen we ook op advies van onze ‘klankbordgroep’: historici die in Antwerpen gestudeerd hebben en die nu in de meest uiteenlopende beroepen zitten. We benadrukken nu dat geschiedkundigen ook informatiemanagers zijn, die in moderne digitale tijden uit die enorme hoeveelheid data relevante informatie kunnen halen en vertalen voor het grote publiek, mondeling en schriftelijk. We zijn al lang niet meer alleen maar die onderzoekers die met een loep naar een middeleeuws perkament zitten staren. We zetten in op digitale onderzoeksvaardigheden. We leren studenten verder kijken dan Google en Wikipedia. En dat de grootste roepers op internet daarom niet gelijk hebben. Het valt echt op dat de nieuwe studenten, de zogenaamde ‘digital natives’ die met internet zijn opgegroeid, vaak onbehouwen omgaan met internet.’”

Worden de meesten dan niet gewoon geschiedenisleraar? “Dat is nog zo’n misvatting”, zegt de professor. “Slechts 12 procent gaat naar het onderwijs, de anderen waaieren breed uit. Dat komt helaas ook wel doordat er voor geschiedenis minder plaats is in het onderwijs. Probeer maar eens als beginnend historicus in één school een volledig lessenrooster te krijgen.”

Wiskunde is creatief denken

Ook professor wiskunde (en oud-rector) Alain Verschoren benadrukt dat wiskunde veel meer mogelijkheden biedt dan alleen lesgeven. “Ik denk dat we ons imago hebben kunnen verbeteren en dat studenten meer inzien dat bedrijven op zoek zijn naar mensen die creatief, kritisch en origineel kunnen denken en oplossingen zoeken. En dat wiskunde een boeiende richting is met diverse mogelijke toepassingen.”

In zijn jonge tijd zaten er meer dan honderd studenten op wiskunde-fysica, op wiskunde alleen werd het dieptepunt zo’n tien jaar geleden bereikt, met 10 à 15 eerstejaars. “Dat was ook de tijd dat ouders zich meer moeiden met de studiekeuze en meekwamen om zoon of dochter in te schrijven. Ouders bekijken dat vaak pragmatisch: hoeveel kun je ermee verdienen? In crisistijden weegt dat zwaarder door.”

Overigens vinden noch Verschoren noch Van Ginderachter dat studenten minder goed zijn opgeleid. “Elke generatie zegt dat van de jonge generatie”, zegt de historicus. “Ze zijn minder goed in de ene vaardigheid maar beter in de andere”, zegt de wiskundige.

Enthousiaste eerstejaars

Robbe Meyntjens (19) en Nick Majchrowicz (19) beginnen vol goede moed aan hun studie geschiedenis, vertellen ze vanop ‘Students on Stage’, de feestelijke opening van het academiejaar in Antwerpen. “Iedereen denkt dat we enkel leerkracht kunnen worden”, zeggen ze. “Maar er zijn meer opties.”

De twee eerstejaars hebben een doel voor ogen. “Ik wil de huidige politieke situatie begrijpen door het verleden te leren kennen”, zegt Robbe. “Geschiedenis is onmisbaar om de actualiteit te snappen. Misschien ga ik zelf de politiek in, er zijn wel wat politici die geschiedenis hebben gestudeerd.”