Twee fietstunnels nodig voor bouw van fietsostrade van Balen naar Herentals

In de buurt van de Koulaak in Herentals starten dit najaar de voorbereidingen voor de bouw van een tunnel onder de spoorweg. Die tunnel moet deel gaan uitmaken van de fietsostrade tussen Balen en Herentals.

Marc Peeters

Voor de bouw van de tunnel legt het provinciebestuur van Antwerpen 1,27 miljoen euro op tafel. “Eerst moeten er keermuren gezet worden. Die wand moet het hoogte verschil gaan opvangen tussen het spoor en het maaiveld. Verder moet een nest rode mieren verplaatst worden, net als een zuurstofleiding”, weet gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). De echte bouwwerken starten in het voorjaar.

“De tunnel wordt straks 14 meter lang en 5,5 meter breed. De realisatie zal zo’n tien maanden in beslag nemen. De bouw van de tunnel is noodzakelijk om de fietsostrade tussen Balen en Herentals van de noord- naar de zuidkant van de spoorlijn Antwerpen - Neerpelt te brengen.

“Hierdoor vermijden we dat het fietspad in de buurt van de Koulaak een natuurgebied zou aansnijden”, weet Lemmens. “Een bijkomend voordeel is dat de woongebieden ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn een nieuwe trage verbinding krijgen.” Als alles goed gaat wordt de tunnel tegen het najaar van 2019 onder de sporen geplaatst.

2022

Op de ingebruikname van de tunnel en zeker op de volledige realisatie van de fietsostrade tussen Balen en Herentals is het hoe dan ook nog een flinke poos wachten. Naast de tunnel in Herentals moet er in Geel een tweede tunnel gebouwd worden onder de ring. Verder zijn er ook nog een vijftal fietsbruggen te voorzien. Helemaal klaar in 2022 is een voorzichtige prognose. De fietsverbinding zal dan zo’n 36 kilometer lang zijn. Voor het project is een totaalbudget voorzien van 29,6 miljoen euro. Via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling springt Europa financieel bij. Ook de Vlaamse regering betaalt een deel van de factuur.

Beheer

Het beheer van de tunnel en het onderhoud van de fietsostrade komt nadien in handen van de gemeentebesturen. Er wordt niet alleen gewerkt aan een vlot rijwielpad tussen Balen en Herentals, maar ook Aarschot - Herentals, Turnhout - Herentals en Lier - Herentals zitten in de pijplijn. “Herentals is duidelijk een knooppunt in dit netwerk en dat willen we ook zijn”, zegt burgemeester Jan Bertels (sp.a).

Eenmaal gerealiseerd moeten de fietsostrades een belangrijke rol gaan spelen. Zo doorkruist Herentals-Balen alleen al drie kleinere stedelijke gebieden met heel wat werk- en schoolbestemmingen. Langs de route liggen er ook honderden bedrijven en tal van sportverenigingen. “Dit project is dus zonder meer opnieuw een goede stap in het streven naar een betere mobiliteit, niet alleen in de Kempen maar ook in de hele provincie”, besluit Luk Lemmens.