Luister naar

Antisemitisme wordt vaak verpakt als ‘Israël-kritiek’

Nieuws
De tweet van de partij NIDA waarin ze Israël met ISIS vergeleek, is een bizarre overdrijving, maar antisemitisme is het niet, stelt Remco van Mulligen (Nederlands Dagblad 15 maart). Ik betoog dat het wél zo is.
Leon van Steensel
dinsdag 20 maart 2018 om 03:00
Kritisch op Israël of antisemitisch? Dat eerste is zomaar een dekmantel voor het tweede. Op de foto: premier Netanyahu op bezoek in Nederland (2016).
Kritisch op Israël of antisemitisch? Dat eerste is zomaar een dekmantel voor het tweede. Op de foto: premier Netanyahu op bezoek in Nederland (2016). anp / Bart Maat

In september 2017 sprak DENK-Kamerlid Selçuk Öztürk tijdens een debat over ‘de lange arm van Israël en de joden in Nederland’. Het ademde klassiek antisemitisme, gebaseerd op het complotschrift ‘de Protocollen van de Wijzen van Sion’, waarin ‘joden door samenzwering streven naar wereldoverheersing en maatschappij-afbreuk’. Yasmina Haifi, ambtenaar bij het ministerie van Veiligheid en Justitie, tweette in 2014 ook zo’n denkbeeld: ISIS was een ‘vooropgezet plan van zionisten om de islam zwart te maken’. NIDA tweette vervolgens als niet zo subtiele en verwijzende steunbetuiging aan Haifi het beruchte ‘Israël = I.S.’.

In reactie op de recent opgelaaide ophef over deze tweet wilde NIDA de tweet ‘in context’ houden. Maar ze gaven daarbij opeens een geheel andere context. Nu was het ‘de Gaza-oorlog’ en Israëls rol daarin.

afleiding

Israël-kritiek is de favoriete afleiding geworden van antisemitische stellingen en uitspraken. Anders gezegd: je zegt dat je Israëlische politiek bekritiseert en niet het Joodse volk. Maar het blijft een afleidingsmanoeuvre. Want waarom gebruikt NIDA de term ‘zionisme’ (Joodse aanhangers van een historische stroming)? Dat heeft namelijk niets te maken met de besluitvorming van de legerleiding in het conflict met Gaza. ‘Zionisme’ duiden als ‘het samenzwerende kwaad’ en dit verpakken als ‘kritiek op de Israëlische staat’ is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het buitenlands beleid van Jemen veroordelen met verwijzing naar ‘de overheersingsdrang van moslims’. De ‘staatskritiek-uitvlucht’ werd wel gretig overgenomen, bleek uit tweets, blogs en tafeldiscussies. Inclusief de favoriete opmerking dat Israël als democratie ‘hogere standaarden heeft en dus des te eerder/meer bekritiseerd mag worden’. Deze redenering komt in de praktijk neer op altijd, ongeacht context, uitkomen bij ‘kritiek’ op Israël. Kritiek om te kunnen bekritiseren. Of het nu gaat om reacties op terreurcampagnes, tweets of het ingooien van de ruiten van een Joods restaurant van een Nederlands staatsburger.

Hierom heeft de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA), bij het definiëren van antisemitisme, gesteld dat waar Israël een afwijkende, ‘hogere standaard’ opgelegd wordt (met schijnbaar doel en effect dat de Joodse staat altijd vogelvrij is), dit een aanwijzing kan zijn van antisemitisme.

Waar academici en journalistiek regelmatig islamofobie actief duiden, blijft dat opvallend vaak achterwege bij latent en expliciet antisemitisme. Dat wordt miskend, gebagatelliseerd of naar ‘staatskritiek’ gestuurd. ‘Kritiek op Israël = geen antisemitisme’ is een open deur. Waar deze herhaald blijft als ‘het ultieme antwoord’ en context miskend of ontkend wordt, doet het meer kwaad dan goed en vertroebelt het.

complot

Juist het gebruik van termen als ‘de zionisten’ duidt veelal op antisemitische ‘kritiek’, geplaatst in een frame van een ‘Joods/Westers complot om land af te nemen per illegale staat’. Niet iedere ‘zionist’ is staatsburger van Israël. Israël is niet ‘de zionisten’. Wie claimt Israël te erkennen, kan niet met droge ogen beweren dat het niets met antisemitisme van doen heeft als je deze staat neerzet, zoals onder andere NIDA doet, als ‘illegale, Westers gestuurde volksterreur’, daarbij verwijzend naar een ‘zionistisch complot’. Na tachtig jaar zouden we dergelijke naïviteit allang ontgroeid moeten zijn.

Recent weigerden de politieke partijen DENK en BIJ1 om het manifest tegen antisemitisme te ondertekenen. Zij accepteerden de IHRA-bepaling over Israël-kritiek niet. Mede gelet daarop blijken te veel mensen het nog steeds niet te kunnen verkroppen dat antisemitisme geduid wordt, en wil men vast blijven houden aan de uitvlucht van landskritiek. Dat kan beter. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Het verspillen van talent is voor opiniemaker Rutger Bregman een van de grootste zondes.

Waarom de christelijke visie zo anders is dan het evangelie van Rutger Bregman over morele ambitie

Zijn martelaren en monniken mislukkelingen? Volgens Rutger Bregman, die het populaire boek Morele ambitie schreef, wel. Theoloog en bedrijfskundige Tabitha van Krimpen kijkt er anders naar.

Afbeelding

Geef meer theologen toestemming om te preken. Dat helpt bij het oplossen van het predikantstekort

Er zijn veel academisch geschoolde theologen die geen toestemming hebben om te preken, maar wel voorgaan in erediensten. Volgens de regels mag dit niet, maar die zijn volgens Ruben van Wingerden dan ook te veeleisend.

Waarom kiezen we niet de tamelijk letterlijke vertaling ‘mannen die met mannen het bed delen’?

Nieuwe uitleg van bijbelteksten over homoseksualiteit gaat op de loop met wat er feitelijk staat

'Homoseksualiteit is vertaalfout' (ND 16 april). Het artikel biedt een paar goede inzichten, zegt bijbelwetenschapper Pieter Lalleman, maar het laatste woord is er volgens hem zeker nog niet over gezegd.

CDA-partijleider Henri Bontenbal sprak in de Hannie van Leeuwenlezing voor het CDJA over sociaal-conservatisme.

Het CDA zou - naast sociaal - conservatief zijn, maar wat komt daar eigenlijk van terecht?

Het liberalisme lijkt op Europees niveau leidend te zijn voor het CDA, signaleert Maurits Potappel. Dat ook CDA-politici abortus tot grondrecht uitriepen, was voor veel christendemocraten een onaangename verrassing.

Na duizend pogingen, therapie, één diagnose (gedesorganiseerde hechting) heb ik uiteindelijk de stekker eruit getrokken.

'We geven een beroerd voorbeeld van wat liefde is'. Lezers reageren op de podcast Gebroken Gelofte

De ND-podcastserie Gebroken Gelofte, over scheiden in christelijk Nederland, roept bij luisteraars veel reacties op. ‘Ondanks jarenlange emotionele mishandeling heb ik geprobeerd stabiel te blijven.’

Al snel veranderde de sfeer in de kamer. Er werd een afwijking geconstateerd naast dat ons meisje veel te klein bleek te zijn. De term syndroom viel.

Er ging vorige week van alles door me heen toen ik hoorde dat mijn ongeboren kind ziek is

Ik schaam me dat ik anderen die de zwangerschap afbreken, vóór deze week min of meer automatisch veroordeelde. Maar nu staan mijn man en ik met dezelfde vragen. Theoloog Anne Marije Baars vertelt over een onverwachte diagnose.