Direct naar artikelinhoud
Oosterweelverbinding

Manu Claeys treedt toe tot bestuur van organisatie waar hij jarenlang actie tegen voerde

Manu Claeys (midden) met onder anderen Vlaams minister-president Geert Bourgeois en Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts.Beeld BELGA

Manu Claeys, drijvende kracht van de burgerbeweging stRaten-generaal, wordt lid van de raad van bestuur van BAM, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. “Dat betekent niet dat ik mijn activistische reflex verlies.”

Een opmerkelijke stap, dat is het zeker. Een van de bekendste en efficiëntste activisten van het land wordt bestuurslid van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Wordt hij op die manier niet opgeslokt door het hol van de leeuw? “Het is niet omdat je deelneemt aan procedures met de overheid en het bedrijfsleven dat je je activistisch reflex moet opgeven. De burgerbewegingen maken ondertussen al deel uit van het Toekomstverbond over de mobiliteit in de Antwerpse regio waarin ook de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen en het Antwerps Havenbedrijf zitten. Dat weerhield er ons niet van om als activisten een luchtzaak tegen Vlaamse milieuminister Joke Schauvliege op te starten.”

‘Het is niet omdat je deelneemt aan procedures met de overheid en het bedrijfsleven dat je je activistisch reflex moet opgeven’
Manu Claeys, stRaten-generaal

De moderne activist is niet bang van een stap naar een bestuursraad waarin ook bouwpromotoren zitten?

“Je kan perfect met een been in en met het andere been uit zo’n bestuursraad zitten. Een activist kan in zo’n raad van bestuur voor toegevoegde waarde zorgen. Zo houden alle leden voeling met wat er in de burgerbewegingen leeft.”

Maar het spanningsveld tussen bouwpromotoren die zoveel mogelijk winst willen maken en activisten die leefbaarheid voorop stellen, zal daarmee toch niet verdwijnen. 

“Ik heb goede ervaringen op dat vlak. Met onze wijkorganisatie zitten we aan tafel met de bouwpromotoren die rond het Centraal Station projecten hebben. Wij hebben er geen probleem mee dat bouwpromotoren winst maken, maar wat we als wijkbewoners willen vermijden is dat overheid en promotoren onder een hoedje spelen waardoor de belangen van burgers opzij worden geschoven. Ook met stRaten-generaal hebben we dat weinig transparante model doorbroken en verkregen dat burgers inspraak krijgen in een heldere procedure.”

Wat zal uw gewicht zijn in de bestuursraad van BAM?

“Wel, ik heb net als de anderen een zetel. Het is mijn ervaring dat zulke organen hun beslissingen doorgaans in consensus nemen. Zo was ik ooit bestuurslid van het jeugdtheater HetPaleis, of van de Antwerpse bibliotheek, toen daar overlegd moest worden over de verhuis naar het Permekegebouw. De verschillende deelnemers van die raden delibereerden lang tot iedereen zich kon vinden in een consensus.”

Zou je kunnen zeggen dat uw stap naar de BAM ook mogelijk is dankzij een evolutie waarbij politici, bedrijfsleiders en activisten inzake luchtkwaliteit, mobiliteit en leefbaarheid steeds dichter naar elkaar toegroeien? 

“Dat is zo. Dit is geen strijd van automobilisten tegen fietsers. Of tussen goeden en slechten. Dit gaat over samen de mouwen opstropen en oplossingen zoeken in het algemeen belang van de stad en haar inwoners. In feite hebben bedrijfsleiders dit al veel langer door: zij ruilen verticale gezagsstructuren steeds meer in voor horizontale beslissingsstructuren waarbij iedereen de kans krijgt om met kennis en ideeën bij te dragen. De politiek hinkt op dit vlak achterop.”

‘Dit gaat over samen de mouwen opstropen en oplossingen zoeken in het algemeen belang van de stad en haar inwoners’
Manu Claeys, stRaten-generaal

Een politieke vraag: als u toetreedt tot een bestuursraad met N-VA-bestuurders en havenbonzen, welk advies zou u dan geven aan de Antwerpse groenen die door burgemeester Bart De Wever worden uitgenodigd voor het schepencollege?

“Ik heb misschien eerder een advies voor Bart De Wever. Het klopt dat N-VA en Groen ook al in andere gemeenten samenwerken. Maar het verschil met Antwerpen is natuurlijk dat de burgemeester ook N-VA-partijvoorzitter is. Onvermijdelijk zal Bart De Wever zich bij de komende campagne voor de regionale en nationale verkiezingen ideologisch en ten voordele van zijn partij profileren. Als partijvoorzitter is dat zijn job. Maar als burgemeester kan hij op die manier geen overstijgende figuur zijn. Vandaar dat ik vind dat De Wever in deze nieuwe fase beter een keuze maakt: partijvoorzitter of burgemeester.

“Verder mag Bart De Wever niet verwachten dat Groen zich zomaar tevreden zal stellen met de beleidsdomeinen Milieu en Mobiliteit en dat N-VA vervolgens carte blanche krijgt voor alle andere bevoegdheden. Groen is altijd meer geweest dan een pure milieupartij en wil zich ook uitspreken over diversiteit, kinderarmoede en de wachtlijsten voor sociale woningen. Groen zal enkel kunnen leven met een globaal akkoord over alle beleidsdomeinen, niet over een akkoord dat in stukjes werd gehakt.”