NS boekt verliezen in Verenigd Koninkrijk
Den Haag
Het dochterbedrijf Abellio, waarmee de NS in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk actief is, boekte 15,1 miljoen pond (omgerekend ruim 17 miljoen euro) verlies op de concessie Scotrail, waarmee Abellio het spoorverkeer in Schotland uitbaat. Op de Greater Anglia-concessie, waarmee Abellio het spoorverkeer van Londen naar Zuid-Oost-Engeland beheert, werd 2,5 miljoen pond (ruim 2,8 miljoen euro) verloren. Cijfers over de derde treinconcessie van Abellio, tussen Londen en Birmingham, zijn nog niet bekend.
NS, waarvan de aandelen volledig in handen zijn van de Nederlandse staat, moest vorig jaar bijstorten om de verliezen in het Verenigd Koninkrijk op te vangen. De slechte resultaten leidden ertoe dat Abellio minder geld in kas had dan de Britse overheid voorschrijft. NS maakte vorig jaar 54 miljoen pond (ruim 61 miljoen euro) over: 30 miljoen pond voor de Greater Anglia-concessie en 24 miljoen pond om het Schotse treinverkeer bij te plussen. Het FD meldt dat NS eind januari opnieuw 18 miljoen pond bijstortte voor de Greater Anglia-concessie. De NS erkent tegenover de krant dat er tegenvallers zijn. Tegelijk wijst het spoorbedrijf erop dat de bijstortingen bestaan uit leningen van het moederbedrijf aan het dochterbedrijf, waarover 8 procent rente wordt betaald. ‘Er is geen reden te veronderstellen dat het geld aan het eind van de concessie niet kan worden terugbetaald’, aldus financieel directeur Bert Groenewegen van NS.
Verder wijst Groenewegen op een voor NS onvoordelige clausule in de Greater Anglia-concessie voor het treinverkeer tussen Londen en Zuid-Oost-Engeland. Daar valt het deel van de opbrengsten dat Abellio moet afstaan aan de Britse overheid, hoog uit. Die afdracht is gebaseerd op de groei van de werkgelegenheid in Londen en omstreken, terwijl de passagiersaantallen veel minder zijn gestegen, mogelijk doordat meer mensen vanuit huis werken. NS en Abellio willen van die afspraak af, maar het Britse ministerie van Transport houdt eraan vast. ‘Wij zijn het niet eens met de clausule en hopen dat het ministerie ook ziet dat die niet houdbaar is’, zegt financieel directeur Groenewegen in het FD. ‘Mogelijkerwijs brengen we dit voor de rechter.’
Het verlies op het Schotse treinverkeer wordt veroorzaakt door de tegenvallende economische groei, aldus de topman. Ook had extreem weer veel uitval van treinen tot gevolg. <