luchtvaart

Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro in eerste kwartaal

© EPA

Brussels Airlines is in het eerste kwartaal dieper in het rood gegaan dan in de eerste drie maanden van 2023. De Belgische luchtvaartmaatschappij verwijst naar de recente sociale onrust, met stakingen en stakingsaanzeggingen. Die kostten haar naar schatting 14 miljoen euro.

Belga

De sociale onrust bij Brussels Airlines draaide rond de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel. Midden januari staakten piloten een dag en eind februari legden stewards en stewardessen drie dagen het werk neer. De piloten dreigden met een nieuwe staking eind maart, maar die kon afgewend worden.

“Zodra er met een staking gedreigd wordt, zien we een onmiddellijke impact op onze reizigers”, zegt Nina Öwerdick, de financieel directeur van Brussels Airlines, in een persbericht. “Bij onzekerheid stoppen mensen met boeken.” Brussels Airlines schat dat de sociale onrust haar ongeveer 14 miljoen euro heeft gekost. Intussen werden akkoorden bereikt voor zowel piloten als cabinepersoneel.

Ook bij de moedermaatschappij Lufthansa werd de voorbije maanden herhaaldelijk gestaakt. De impact van die acties voor de groep bedragen zowat 350 miljoen euro, luidde het dinsdag bij de publicatie van de kwartaalcijfers. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft daarom beslist om kosten te besparen. Projecten worden ‘on hold’ gezet en aanwervingen heroverwogen.

Meer passagiers, maar ook meer verlies

Met ruim 1,66 miljoen passagiers deed Brussels Airlines het in het eerste kwartaal wel 4 procent beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet steeg: met 3 procent tot 289 miljoen euro. Maar de maatschappij leed wel meer verlies. Het operationele verlies kwam uit op 58 miljoen euro, tegenover 43 miljoen euro een jaar eerder.

Het eerste kwartaal van het jaar is traditioneel zwakker in de luchtvaartsector, omdat de vraag naar reizen lager is. Dat een luchtvaartmaatschappij dan verlies lijdt, is niet abnormaal. Brussels Airlines blijft ook bij de ambitie om dit jaar meer winst te maken dan in 2023. Toen kwam de operationele winst uit op 53 miljoen euro, een record.

Lufthansa groep leed in de eerste drie maanden een operationeel verlies van 849 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar werd een deficit van 273 miljoen euro opgetekend. De omzet steeg nochtans met 5 procent tot 7,39 miljard euro. Ook in het tweede kwartaal verwacht Lufthansa nog een effect van 100 miljoen als gevolg van stakingen waardoor minder boekingen voor april en mei binnenliepen. Pas in de tweede jaarhelft zal de winst weer stijgen, klonk het dinsdag. Voor de zomermaanden liepen er al 16 procent meer boekingen binnen dan vorig jaar.

Eerder deze maand liet Lufthansa al verstaan dat het de winstdoelstellingen voor dit jaar niet zal halen als gevolg van de stakingen. Ook de capaciteitsdoelstelling – zo’n 94 procent van het tijdperk voor de coronapandemie – zal niet worden gehaald, maar 2 procentpunt lager liggen.