© Karel Hemerijckx

Honderden mensen geven Zonhovenaar verrassing van z’n leven in Breda

Na een lange treinrit kom je het station uit, en plots staat daar een uitzinnige menigte je toe te juichen met spandoeken en muziek. Daarna krijg je jouw eigen bier voorgeschoteld, en val je van de enige verbazing in de andere. Het overkwam Zonhovenaar Marnick Vandebroek (30) bij een bezoek aan Breda. Het resultaat is te zien in een reclamefilmpje voor de Noord-Brabantse stad.

Thomas JANSEN/Luc ENGELBOS

“Om te bewijzen dat Breda de meest gastvrije stad van Nederland is, vroegen we de inwoners een nietsvermoedende toerist een warm welkom te geven.” Zo begint het promotiefilmpje voor de Nederlandse stad. Die nietsvermoedende toerist is Marnick Vandebroek, een dertiger uit Zonhoven. Hoewel, nietsvermoedend? “Ik werd vooraf gecontacteerd door Citymarketing Breda, met de vraag of ik naar de stad wilde afzakken”, zegt Vandebroek. “Ze waren me op het spoor gekomen via sociale media, en ik wist wel dat het iets met video te maken had. Toen ik het station verliet, had ik dus wel verwacht dat iemand me zou oppikken.”

Magnifiek

Die “iemand” bleek uiteindelijk een heuse menigte met spandoeken, een fanfare en de brandweer. “Het was magnifiek”, lacht Marnick. “Iedereen was laaiend enthousiast. Veel bewoners hingen uit de ramen en keken verbaasd toe: ‘Wie is die man in godsnaam?’ (lacht). Maar ook daarna volgden de verrassingen elkaar razendsnel op.”Zo maakt Marnick een boottochtje samen met de directeur van voetbalclub NAC Breda, drinkt hij zijn eigen bier en wordt hij op het podium geduwd voor een comedyshow, een van z’n passies. “Het hoogtepunt? Onmogelijk te kiezen”, zegt Marnick. “Het leukste vind ik vooral dat het echt van de inwoners zelf leek te komen. Ze straalden zo veel warmte uit.”

Honderden vrijwilligers

In het dagelijks leven is ook Marnick bezig met bedrijfscommunicatie, met zijn eigen bedrijfje Stand Up Company. Met dat in het achterhoofd lijkt het ook weer iets aannemelijker dat het hele promotiespotje in scène is gezet, maar dat wordt door Citymarketing Breda ontkend. “We hebben Marnick op voorhand gecontacteerd, en we hebben voor hem een treinkaartje geregeld”, zegt directeur Janina Bos. “Maar ik verzeker je dat hij echt verrast was. Aan de actie hebben tal van bedrijven en honderden vrijwilligers meegewerkt. Daarvoor hebben we een oproep gedaan via sociale media. We poneren in Breda al lang dat we de warmste en meest gastvrije stad van Nederland zijn. Het werd tijd dat we dat ook eens bewezen. En ik denk dat ons dat gelukt is.”