Direct naar artikelinhoud
Queen

Jeugd (her)ontdekt Queen

Rami Malek als de flamboyante Queen-zanger Freddie Mercury in ‘Bohemian Rhapsody’.Beeld AP

Het gaat hard voor de legendarische rockgroep Queen. Opnieuw. De Hollywoodfilm Bohemian Rhapsody haalde dinsdag vijf Oscarnominaties binnen en op Spotify trekken de Britten meer luisteraars aan dan populaire rapster Cardi B. Nog opmerkelijker: meer dan de helft van die luisteraars is jonger dan 35.

Voor wie er nog aan twijfelde, er is wel degelijk plaats voor klassieke rock naast de Post Malones en Ariana Grandes van de wereld. Volgens de laatste cijfers van streamingdienst Spotify heeft de Britse rockgroep Queen net geen 34 miljoen maandelijkse luisteraars. Ter vergelijking: hitwonder Cardi B klopt af onder de 30 miljoen en Justin Bieber haalt er net geen 25 miljoen. Uit statistieken van Spotify blijkt dat zeventig procent van die Queen-luisteraars niet uit vijftigjarige bierbuiken bestaat, maar wel uit ‘jonkies’ die de 35 nog moeten halen. 

Uit de uitgebreide Queen-collectie is het ‘Bohemian Rhapsody’ – hoe kon het ook anders – dat de hoogste toppen scheert. Het iconische nummer met de opera-intro uit 1975 mag zich sinds december officieel het meest gestreamde nummer uit de twintigste eeuw noemen, met meer dan 1,6 miljard luistersessies verspreid over verschillende platformen. 

Het iconische nummer ‘Bohemian Rhapsody’ (1975) mag zich sinds december officieel het meest gestreamde nummer uit de twintigste eeuw noemen

Sir Lucian Grainge, CEO van Universal Music Group, zei daar het volgende over: “‘Bohemian Rhapsody’ is een van de grootste nummers door een van grootste bands in de geschiedenis. We zijn ontzettend trots dat we Queen vertegenwoordigen en we vinden het ongelooflijk dat het nummer nog steeds nieuwe fans over de hele wereld inspireert, meer dan vier decennia na uitgave.”

Lees verder onder de video.

Kroon en mantel

De heropleving van Queen, bij een generatie die de hoogdagen van de 27 jaar geleden overleden Freddie Mercury en co. misten, is alvast deels te danken aan het succes van de recent uitgekomen biopic over de groep. De Hollywoodfilm, met Rami Malek in de rol van de frontman, haalde net nog vijf Oscar-nominaties binnen en wereldwijd bracht de Mercury-prent meer dan 700 miljoen euro in het laatje.

Ook Francis Weyns (54), cultuurmanager bij Red Bull en Queen-fan van de oude(re) stempel, deelt dat enthousiasme. “Mijn vrouw dacht dat ik overal kritiek op zou hebben, maar ik heb er eigenlijk enorm van genoten”, vertelt hij. Dat jongere fans evenzeer genieten van de film, meer dan filmrecensenten, verrast hem dan weer niet. “Ik zei onlangs tegen een vijftienjarig ‘gastje’ dat er chronologische fouten in de film zaten, maar dat kon hem niets schelen. ‘Het verhaal en de muziek zijn fantastisch’, zei hij.”

‘Ik zei onlangs tegen een vijftienjarig gastje dat er chronologische fouten in de Queen-film zaten, maar dat kon hem niets schelen. ‘Het verhaal en de muziek zijn fantastisch’, zei hij’
Francis Weyns, cultuurmanager bij Red Bull

Zo enthousiast dat luisteraars en kijkers nú zijn over Queen, zo vernietigend waren critici in de jaren 70 en 80 volgens Weyns. “Ik herinner me nog een recensie in De Morgen waarin journalist Jacky Huys de groep volledig de grond inboorde. Het was na het Live Aid-concert in ‘85 dat hij schreef: ‘Ik heb net Hitler zien optreden’. (lacht)” Extravagante artiesten als Queen en David Bowie passen volgens de Red Bull-cultuurmanager beter in de tijdgeest van vandaag dan in die van toen.

Want hoe aristocratisch ze zich ook gedroegen – de Queen-frontman kwam weleens het podium op met kroon en mantel – het was allemaal voor de show en je moest door de act heen kijken om Queen echt te kunnen appreciëren, zegt Weyns. “Waar critici arrogantie zagen, zag ik, als puber al, humor en showmanship. En dat heeft ‘de jeugd’ vandaag ook veel beter door dan volwassenen.”

Renaissance

Rockliefhebbers die al watertanden bij de val van hiphop, houden hun gitaren best nog even vast. Dat de Bohemian Rhapsody-film Queen opnieuw op de kaart zette, staat buiten kijf. Maar voorlopig zijn muzikale biopics nog niet genoeg om een muzikale renaissance van de eighties en ouder te bewerkstelligen. “Hoeveel zo’n biopic gaat bijdragen aan een heropleving van een artiest valt niet te voorspellen”, zegt Weyns. “De kwaliteit van de muziek is belangrijk, maar genres komen en gaan. In de jaren 90 was het bijvoorbeeld not done om naar Fleetwood Mac te luisteren, terwijl vandaag alle hipsters met een vinylplaat van Rumours rondwandelen.”

Of de Elton John-biopic Rocketman in mei later dit jaar dezelfde golven zal creëren, valt dus nog af te wachten.