Vandalisme

Kunstenares attaqueert beroemd blootschilderij

Gustave Courbet, L’origine du monde.© Hervé Lewandowski

Niet alleen klimaatactivisten, ook kunstenaars gooien al eens met verf. Een beroemd schilderij van Gustave Courbet was in het Centre Pompidou Metz het slachtoffer van een feministische actie.

Geert Van der Speeten

Twee vrouwen schreven maandag in Metz met rode verf “MeToo” op het schilderij L’origine du monde. Het werk van Gustave Courbet uit 1866 zit achter glas en liep geen schade op. Ook vier andere werken werden aangevallen. Ze maken deel uit van de tentoonstelling Quand l’art recontre la psychoanalyse in het museum Centre Pompidou Metz.

Het schilderij van Courbet toont een provocerend beeld van een vrouwelijk geslacht. Het behoorde lang tot de collectie van de Franse psychoanaliticus Jacques Lacan en is sinds 1995 in het bezit van het Musée d’Orsay in Parijs.

Het initiatief kwam van de Luxemburgse performancekunstenaar en fotografe Deborah de Robertis, die haar actie als titel meegaf ‘Je scheidt de vrouw niet van de artieste’. Aan het Franse persbureau AFP verklaarde ze “dat ze de geschiedenis van de kunst wilde uitdagen”. In het bijzonder door “MeToo” op dit schilderij te taggen, “omdat vrouwen de oorsprong van de wereld zijn”.

“Nieuwe beeldenstormers”

Van De Robertis is ook een werk opgenomen in de tentoonstelling in Metz. Ze schopte eerder al schandaal met haar acties rond vrouwelijk naakt. Voor een bloot-interventie bij de Mona Lisa in het Louvre, in 2017, werd ze vrijgesproken. Nadat ze zich in 2018 in het bedevaartsoord van Lourdes naakt had vertoond, kreeg ze een boete van 2.000 euro.

De Franse minister van Cultuur, Rachida Dati, veroordeelde de actie op X. “Tegen ‘activisten’ die denken dat kunst niet krachtig genoeg is om op zichzelf een boodschap uit te dragen, moeten we het nogmaals zeggen: een kunstwerk is geen bord dat je kunt inkleuren met de boodschap van de dag”, schreef ze. “We zullen kunstwerken blijven beschermen tegen de nieuwe beeldenstormers.”