© Dirk Vertommen

Rode brievenbus verdwijnt uit Zonderschot: “Weer een stukje dienstverlening minder in ons dorp”

De inwoners van Zonderschot (Heist-op-den-Berg) dreigen zonder rode brievenbus te vallen. Bpost gaat het aantal in heel België uitdunnen, maar Heists schepen en volksvertegenwoordiger David Geerts (sp.a) vindt dat elke deelkern er één moet behouden. Hij plant een tussenkomst in het federaal parlement.

Kristof Van Rompaey

In 20% van de 12.900 rode brievenbussen in ons land liggen tegenwoordig minder dan zes brieven per dag. Volgens bpost is zo’n uitgebreide netwerk daardoor economisch niet meer verantwoord. Ten laatste tegen eind maart wil het postbedrijf zo’n drieduizend bussen schrappen.

Heists schepen en volksvertegenwoordiger David Geerts (sp.a) begrijpt dat het aantal verstuurde brieven sterk daalt, maar hij pleit er wel voor dat elke deelkern in België een rode brievenbus behoudt als vorm van minimale openbare dienstverlening. Door de regeringswissel ging zijn tussenkomst daarover in het parlement deze week niet door. In januari agendeert hij ze opnieuw. “Ik heb bpost wel al gecontacteerd vanuit mijn functie als volksvertegenwoordiger”, zegt hij. “Vanuit mijn lokale betrokkenheid in Heist heb ik hen ook concreet gevraagd om de postbus aan de school in Zonderschot te behouden.”

Niet tijdig geleegd

In het kleine kerkdorp zijn de inwoners nogal gehecht aan hun rode bus. Vorig jaar klaagden enkele dorpsgenoten al aan dat ze niet tijdig werd geleegd, waardoor de jongste leden en de meisjes van Chiro Zonderschot tijdens hun kamp verstoken bleven van nieuws van het thuisfront.

LEES OOK. Volledig dorp ondertekent petitie na verdwijnen van laatste bankautomaat: “Een uur wandelen om geld af te halen”

“Dat was nog maar een voorbode”, vertelt dorpsgenoot Dirk Ceulemans. “De voorbije maanden ondervonden we dat brieven die we in Heist-centrum postten, sneller aankwamen dan exemplaren die we vanuit Zonderschot verstuurden. Het leek alsof men ons wilde duidelijk maken dat de dienstverlening hier op zijn laatste benen liep. Nu hangt er dus het bericht dat deze bus wordt binnenkort weggenomen. Weer een stukje dienstverlening minder in ons dorp.”

Volgens Ceulemans zijn vooral ouderen en financieel zwakkeren de dupe. “Mensen zonder wagen, met beperkte middelen en ouderen zonder internet zijn de grootste slachtoffers”, stelt hij. “Nog een bedenking: de privatisering van de dienstverlening zorgt blijkbaar toch niet altijd voor goedkopere en betere diensten.

Op de website ‘rodebrievenbussen’ van bpost is de Zonderschotse bus al digitaal verwijderd. Ook de bussen in de Westmeerbeeksteenweg in Booischot, de Drieshoevestraat in Heist-Goor en de Westerlosesteenweg in Heist verdwijnen uit het straatbeeld. Bij het postbedrijf zijn ze officieel nog niet op de hoogte van de parlementaire vraag die Geerts plant.

Huidig criterium interessanter

Woordvoerder Barbara Van Speybroeck laat wel weten dat bpost een criterium van geografische bereikbaarheid hanteert. “Ieder persoon moet binnen een bepaalde afstand een rode brievenbus ter beschikking hebben. In stedelijke omgevingen is dat 500 meter, op het platteland is dat 1.500 meter. In realiteit zijn er dat nu nog een pak meer”, zegt ze. “Als we de gemeentelijke grens als criterium zouden gebruiken, zouden een aantal klanten op de rand van een gemeente of deelgemeente dan weer verder weg komen te staan van een rode brievenbus dan nu het geval is. Ons huidige criterium is dus interessanter voor de klant.”