Luister naar

Scherpe kritiek op subsidie voor dure elektrische auto’s

Nieuws
De Tweede Kamer wil meer weten over het model dat de overheid gebruikt om miljoenen subsidie te geven aan zakelijke Tesla-rijders. Econoom Bas Jacobs vindt die subsidie onverantwoord.
Piet H. de Jong Piet H. de Jong
dinsdag 16 april 2019 om 21:45
Het embleem van Tesla op een elektrische auto van dat merk.
Het embleem van Tesla op een elektrische auto van dat merk. afp

Den Haag

‘Dit staat gelijk aan het verbranden van publiek geld.’ Als de overheid miljarden stopt in het subsidiëren van elektrisch rijden, op een manier die niet efficiënt is, dan wil Bas ­Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën, de Tweede Kamer daarvoor waarschuwen.

Jacobs was een van de genodigden die dinsdag zijn licht liet schijnen over het CarbonTAX-model. Op basis van dat model worden overheidssubsidies verstrekt aan automobilisten die overstappen op elektrische voertuigen. Het model is in de Tweede Kamer omstreden, omdat de aannames van het model niet bekend zijn en de ramingen niet zijn uitgekomen. In 2018 heeft de overheid 700 miljoen aan subsidie uitgekeerd aan ­kopers van dure elektrische auto’s, zoals Tesla en Jaguar. Deze zakelijke rijders kregen veel subsidie. Een subsidie die wordt opgebracht door hogere belastingen voor automobilisten die in een diesel of benzinemotor rijden. Het model ging uit van 11.000 elektrische auto’s. In werkelijkheid werden er in 2018 25.000 verkocht, vooral in het dure, zakelijke segment. Voordat de Kamerleden hierover in debat gaan met staatssecretaris ­Menno Snel (Belastingen) en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) wilde men meer weten over het model, dat eigendom is van een particulier bureau.

De uitleg van Robert Kok, bedenker en eigenaar van het model, dat nu bij het bedrijf Revnext berust, vond Jacobs ‘niet bijster sterk’. Kok benadrukte dat zijn model veel onzekerheden bevat en daarom werkt met bandbreedtes. Kok suggereerde dat het beter is dat de overheid zelf een model opstelt om de groei van het elektrische wagenpark goed in kaart te brengen. Ook acht hij het ondoenlijk om beleid uit te stippelen tot 2030, op basis van zijn rekenmodel. Er zijn veel onzekerheden in de autobranche. Die maken het nodig dat het beleid steeds wordt bijgestuurd.

narekenen

Jacobs uitte scherpe kritiek op de overheid die een model gebruikt dat door anderen niet nagerekend kan worden. Dat er miljoenen naar Tesla-rijders gaan, vindt hij – vanuit een oogpunt van draagvlak voor milieumaatregelen – niet verstandig. Ook vervoerseconoom Erik Verhoef zette vraagtekens bij het nut van subsidies aan zakelijke Tesla-rijders. ‘Vanuit milieuoogpunt is daar weinig reden toe.’ Bij het doorrekenen van het ontwerp-klimaatakkoord heeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)gebruik gemaakt van het model van Robert Kok.

Hans Mommaas, directeur van het PBL, zei dat het model ‘bruikbaar’ is, maar ook dat er geen alternatief voorhanden is. Hij zou graag zien dat de overheid zelf een ander model ontwerpt om het elektrische wagenpark, en de manier van stimuleren en subsidiëren van die auto’s, beter in kaart te brengen. Mommaas hield de kritische Kamerleden voor dat, welk model er ook komt, ‘er altijd met ­onzekerheden rekening gehouden moet worden’. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.