Direct naar artikelinhoud
Musical

Warre Borgmans tilt ‘Scrooge, de musical’ naar hoger niveau

Scrooge, de musical.Beeld Luk Monsaert

Acteur Warre Borgmans is de afgelopen decennia alom tegenwoordig op tv en in het theater. Aan musical waagde hij zich zelden, tot nu: hij speelt de titelrol in Scrooge, de musical. Zijn eigen vrees om in het niet te vallen naast de geschoolde musicalzangers om hem heen, mag hij opbergen: als zanger staat hij meer dan zijn mannetje, als acteur speelt hij iedereen naar huis.

Musical in Vlaanderen blijft een zorgenkind. Wie vertrouwd is met de Angelsaksische musicaltraditie, blijft in onze contreien op zijn honger zitten. Toegegeven: elke vergelijking loopt mank, gezien het verschil in budgetten en het helaas beperkte rijtje artiesten dat de aartsmoeilijke combinatie acteren-zingen-dansen echt onder de knie heeft. En wie goed is, krijgt opdrachten in het buitenland.

Warre Borgmans tilt ‘Scrooge, de musical’ naar hoger niveau
Beeld Luk Monsaert

Toch mag aan dat lijstje nu de onverwachte naam van Warre Borgmans (62) worden toegevoegd. In Scrooge, de musical durft deze gevestigde acteerwaarde voor het eerst in zijn carrière een hoofdrol in een musical aan waarbij hij meer dan tien muzikale nummers moet brengen. En hij doet dat bijzonder goed, op zijn eigen onnavolgbare wijze.

Het verhaal van A Christmas Carol van Charles Dickens is bekend: de vrekkige, door tegenslagen en verlies verbitterde geldschieter Scrooge krijgt in de nacht vóór Kerstmis in zijn droom het bezoek van drie geesten die hem meetronen op een reis langs zijn eigen verleden, heden en toekomst. Hij komt tot inkeer, betert zijn leven en wordt weer de zachtaardige, vriendelijke man die hij ooit was.

Music Hall schakelde voor deze nieuwe musicalversie het gouden trio Frank Van Laecke-Allard Blom-Dirk Brossé in voor scenario, liedteksten en muziek. Dat levert realistische en tegelijk grappige dialogen op, met zowel Nederlands als Vlaamse woorden en uitdrukkingen. Uit de mond van Warre Borgmans stoort dit echter geen moment. Brossés muziek ligt zoals steeds erg in het gehoor, maar schijn bedriegt: de nummers zijn met hun grote intervallen en afwisseling van mineur en majeur een allesbehalve makkelijke zangklus. Extra knap dus van Borgmans dat hij hier met vlag en wimpel slaagt, inclusief een hele hoge noot op het einde van het eerste deel.

Warre Borgmans tilt ‘Scrooge, de musical’ naar hoger niveau
Beeld Luk Monsaert

Verder tillen Bormans’ timing, improvisatietalent en voordracht deze productie naar een hoger niveau. Op zich positief natuurlijk, ware het niet dat dit extra in de verf zet hoe geen van de andere spelers er met kop en schouders uitsteekt. Alleen Leendert De Vis (die we nog kennen van Ben X en Lelies maar nog veel te weinig terugzagen) als de geest van Scrooges overleden zakenpartner Marley, en Korneel Defrancq als de jonge Scrooge stemmen ons enigszins hoopvol. De Nederlandse Anouk Rietveld, die een belangrijke vocale rol heeft als Scrooges jeugdliefde Emily, laat horen dat ze kan zingen. Zij mist echter nog de ervaring om zo’n moeilijke partij helemaal foutloos en overtuigend af te werken.

Nog tot 30/12 in Stadsschouwburg Antwerpen, en van 3/1 tot 6/1 in Capitole Gent. musichall.be