© Mia Uydens

Vrouw belandt bijna onder vrachtwagen op gevaarlijkste kruispunt van Turnhout: “92 jaar en gij fietst nog?”

“Als er geen getuigen zijn, kunnen we niet veel voor u doen.” Dat kreeg Cor Segers (92) te horen bij de politie, nadat een vrachtwagen haar had aangereden op het kruispunt van de Parklaan en de Graatakker. En ook: “92 jaar en gij fietst nog?”

Guy Van Nieuwenhuysen

Cor Segers mag dan bejaard zijn, ze is er wel een van de kranige soort. Met haar elektrische fiets rijdt ze nog tot zevenduizend kilometer per jaar en dat lukt nog aardig. Alleen dat kruispunt van de Parklaan en Graatakker, dat ze haast dagelijks moet oversteken om weer thuis te geraken, is er te veel aan. Het is het derde gevaarlijkste kruispunt van Vlaanderen en als de politie wel een proces-verbaal zou opmaken van elk ongeval dat het gebeurt, zou het ongetwijfeld het gevaarlijkste zijn. Maar daarin heeft de politie geen zin. Een ongeval zonder gewonden is niet de moeite. Al had het veel erger kunnen zijn.

“Ik zag de rode vrachtwagen plots voor me opdoemen”, doet Cor Segers haar verhaal. “Ik had groen, maar die vrachtwagen, die vanuit Kasterlee kwam, ook. Ik sprong nog van mijn fiets en zette nog een stap naar achter. Toch raakte de vrachtwagen mijn voorwiel nog. Dat staat nu helemaal paraplu. De vrachtwagen reed door. Ik had de daver op het lijf. Niemand stopte. Ik had niet de tijd om een nummerplaat te noteren.”

Cor Segers was ontdaan. Helemaal van haar melk, zo zegt ze het zelf. Een postbode hielp haar om de fiets tegen de haag te zetten. Daarna ging ze naar het nabijgelegen Fietspunt. De technicus die daar was, haalde haar fiets op en stalde hem in het Fietspunt. Meer kon hij niet voor haar doen. Hij probeerde ook tevergeefs de politie te bellen.

(Lees verder onder de foto)

© Mia Uydens

Dode hoek

Die politie belde Cor dan maar zelf, nadat ze was thuisgekomen. Maar daarmee schoot ze niets op. “Die agent heeft me wel twee keer gezegd: ge weet toch dat zo’n camion een dode hoek heeft? Alsof het mijn schuld zou zijn dat hij mij heeft aangereden. Het ligt aan dat kruispunt, dat verschrikkelijk gevaarlijk is.”

“Ik ben zo blij dat de dame ongedeerd is”, reageert schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen). “We dringen al heel lang aan op een veiliger kruispunt, al vind ik het straf dat een stadsbestuur bij de Vlaamse overheid zou moeten lobbyen om een van de gevaarlijkste kruispunten van Vlaanderen beter te beveiligen.”

(Lees meer onder de foto)

© Mia Uydens

Plannen in de maak

Er zijn wel plannen voor een betere verkeerslichtenregeling, die het kruispunt al iets veiliger zou moeten maken. “Het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de wegbeheerder is, heeft een deskundige aangesteld om daarvoor te zorgen. In de eerste jaarhelft van 2019 moet de verkeerslichtenregeling zo conflictvrij mogelijk gemaakt worden.” Ook dit najaar komt er al een kleine aanpassing, weet Marc Boogers. “Het verkeer dat het stadspark passeert en de Steenweg op Zevendonk opdraait, krijgt nu vroeger groen, terwijl ook de fietsers dat kruispunt al mogen oversteken. Dat leidt geregeld tot ongevallen. Dat wordt aangepast. De situatie is identiek voor de fietsers die de Parklaan oversteken aan de McDonald’s, maar die situatie kan niet worden gewijzigd, omdat het meteen tot grote files op de Steenweg op Zevendonk zou leiden. Dat conflict tussen auto en fiets kan pas worden weggenomen als de hele verkeerslichtenregeling wordt aangepast.”

“Eigenlijk is de betere oplossing de ondertunneling van de ring, tussen Graatakker en Steenweg op Tielen. AWV weet dat ook, want het staat in de streefbeeldstudie. Het is een schande dat dit zo lang moet duren.”

© mia uydens

© Mia Uydens