Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Elektrische tweedehandsauto’s bijna 20% goedkoper dan een dik jaar geleden: wat zijn de aandachtspunten bij aankoop?
-
Livios
“Bron van luizen en ander ongedierte dat je niet wil verspreiden”: zo ziet de tuinkalender in juni er uit
Deze maand is extra druk voor (hobby)tuiniers: de moestuin draait op volle toeren, het onkruid plant zich razendsnel voort én er moeten hagen gesnoeid worden. Daarbovenop kan zomerdroogte al voor problemen zorgen. Bouwsite Livios vertelt hoe je deze klussen best aanpakt. -
Spaargids.be
Dit weekend verdwijnt AXA Bank definitief: welke hinder ondervinden klanten?
Zowat twee jaar na de aankondiging van de overname door Crelan, stappen dit weekend 820.000 klanten van AXA Bank over naar hun ‘nieuwe’ bank. Dat brengt een aantal wijzigingen met zich mee, zowel op korte als op lange termijn. Spaargids.be overloopt ze, zodat je als klant niet voor verrassingen komt te staan. -
-
Livios
“Bij elke woning mag maximaal deze oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen neergezet worden”: zo plaats je een tuinhuis, carport of garage
-
PREMIUM21
Gedaan met hoofdrekenen aan de kassa: festivals moeten voortaan drank- en eetprijzen duidelijk in euro vermelden
Of de rekening nu komt in pearls, coins, skullies, jetons of papieren bonnetjes: festivalorganisatoren en de FOD Economie spraken regels af waardoor festivalgangers voortaan altijd weten hoeveel euro ze uitgeven aan spijs en drank. “Vorige zomer kregen we soms negatieve commentaar en da’s het laatste dat we willen”, klinkt het bij de festivals. Dit zal er deze zomer concreet veranderen. -
Storingen waardoor gasprijs flink steeg veroorzaakt door barst in pijplijn
De gasprijs in Europa steeg vandaag met ruim 8 procent, na onverwachte storingen in de Noorse gasaanvoer. Die zijn veroorzaakt door een barst in een pijplijn. Volgens netbeheerder Gassco uit Noorwegen is nog niet bekend hoelang de reparatie zal duren. Er zou geen gevaarlijke situatie zijn ontstaan. -
Independer
Nu Telenet zijn prijzen alweer optrekt: is er een goedkoper, evenwaardig alternatief?
-
Independer
Bescherm je kwetsbare nabestaanden: waarom een uitvaartverzekering op élke leeftijd zin heeft
-
Livios
Wanneer kan je best je oude zonnepanelen vervangen? Ieder jaar verlies je dit rendement
Zonnepanelen gaan decennialang mee. Maar intussen leggen we ze ook al decennialang op onze daken. Bovendien brengen nieuwere panelen meer op dan oudere. Hoe weet je wanneer jouw zonnepanelen rijp zijn voor vervanging? En wat gebeurt er dan met de oude exemplaren? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. -
Independer
Gratis tot 20 GB extra? Proximus en BASE verruimen hun datapakketten: kan het elders nóg beter?
In telecomland is er duidelijk een trend waarbij operatoren de datavolumes van hun mobiele abonnementen optrekken. Nadat eerder dit jaar Mobile Vikings, Orange en Scarlet het goede voorbeeld gaven, volgen nu ook BASE en Proximus. Independer.be zocht uit of die daardoor aantrekkelijker zijn. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig